Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brödrost Elva

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Historien om hur jag fick min Elva;
    Jag var hemma sjuk, och hade spanat in Elvan på Emmaus här i stan.
    Min sambo åkte ner och överraskningsköpte den (tur att den fanns kvar!) som en liten krya-på-dig-gåva.

    (Inte så relevant, men en liten historia om en Elva.)
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av zeza Visa inlägg
      Den danska varianten Bond i turkos och i orange har jag också i min samling.
      Elvan i nyare tappning, den fyrkantiga, vet någon vilka färger den gjordes i?
      Jag har en rostfri och en gul ,Elva manuell och en gul som det bara står Elva på. Finns det fler färger ?
      Den fyrkantiga Elvan finns i orange färg, iallafall mer orange än röd.
      På den jag har står det också "ELVA manuell".
      Försökte lägga in en bild men fick det inte att funka.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av zeza Visa inlägg
        Den danska varianten Bond i turkos och i orange har jag också i min samling.
        Elvan i nyare tappning, den fyrkantiga, vet någon vilka färger den gjordes i?
        Jag har en rostfri och en gul ,Elva manuell och en gul som det bara står Elva på. Finns det fler färger ?
        Den fyrkantiga Elvan finns i orange färg, iallafall mer orange än röd.
        På den jag har står det också "ELVA manuell".
        Försökte lägga in en bild men fick det inte att funka.
        Mvh Tigeri

        Comment


        • #34
          Elvan brödrost

          Hejsan! tänkte bidra med en bild av min elvan brödrost, som tillhör min samling av diverse äldre ting.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av zeza Visa inlägg
            -Nya Rossi från Nilsjohan i svart, orange och grönt. Finns det fler färger?
            -Danska Bond i orange och turkost.
            -Olika modeller av Elektro helios och Elektro standard.
            Hoppas att bilderna fick hyfsad kvalitet. Det är svårt att fotografera kromade saker med en vanlig blixt.
            kul ser att du på översta och nedersta hyllan har brödrostar designade av sigvard bernadotte själv har jag 5 olika modeller jag samlar på just sigvard bernadotte prylar har i min samling ca 50-60 olika prylar och kan garanterat samla hela livet utan att få tag på hälften av vad han designade, jag var på utställningen som vandrade runt på museerna i sverige och lyckades tjata till mig inventarielistor över vad han designat och det är inte lite saker det
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

            Comment


            • #36
              Jag är lite tveksam till att det är Bernadotte som är formgivaren bakom brödrostarna.
              Mycket av det som tillskrivs Bernadotte och t o m "signerats" är formgivet av andra.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                Jag är lite tveksam till att det är Bernadotte som är formgivaren bakom brödrostarna.
                Mycket av det som tillskrivs Bernadotte och t o m "signerats" är formgivet av andra.
                nu förstår jag inte vad du menar jag har samlat bernadotte i några år om du har bättre information så är jag glad om du preciserar den ballonggreven, min är från utställningen om just bernadotte där samlare upplåtit sina objekt bla sveriges kungahus.....kan tillägga att jag såg fram emot boken som kom ut om bernadotte för nåt år sedan ända tills jag läste den, satt på en bokhandel och läste (snål som jag är)innan jag bestämde mig för om jag skulle köpa den eller inte, jag köpte den inte
                Last edited by harley; 2008-10-19, 10:35.
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                Comment


                • #38
                  Mycket av det som anges som designat av Sigvard Bernadotte är i själva verket framtaget av andra formgivare på företagen Bernadotte & Bjørn eller Sigvard Bernadotte Design.
                  Några exempel är mänstret "Virrvarr" som troligtvis är ritat av Jan Trägårdh, den berömda SAS-servisen är formgiven av bland andra Rolf Häggblom och Hans Sjöholm, välkända Bernadottekannan i rostfritt är designad av Jacob Jensen. Och så vidare.
                  "Sigvard Bernadotte" var i mycket ett varumärke.

                  Jag antar att du har läst boken "Designprinsen" av Tove Gyllenstierna.
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                    Mycket av det som anges som designat av Sigvard Bernadotte är i själva verket framtaget av andra formgivare på företagen Bernadotte & Bjørn eller Sigvard Bernadotte Design.
                    Några exempel är mänstret "Virrvarr" som troligtvis är ritat av Jan Trägårdh, den berömda SAS-servisen är formgiven av bland andra Rolf Häggblom och Hans Sjöholm, välkända Bernadottekannan i rostfritt är designad av Jacob Jensen. Och så vidare.
                    "Sigvard Bernadotte" var i mycket ett varumärke.

                    Jag antar att du har läst boken "Designprinsen" av Tove Gyllenstierna.
                    Min största chock var nog när jag konfronterades med fakta att han inte ens designat Röda Clara,,snacka om att bli rubbad i sina cirklar..

                    Comment


                    • #40
                      Aha. Såg nu att du inte läst boken. Missade din redigering.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                        Min största chock var nog när jag konfronterades med fakta att han inte ens designat Röda Clara,,snacka om att bli rubbad i sina cirklar..
                        Jag blev rätt paff när det visade sig vara Jan Trägårdh (igen) som var pappa till Taffel-hinken med servis.
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #42
                          nu blev jag paff från flera håll så att säga, men det kan nog vara så som ni säger att namnet bernadotte är en industi i sig, lite som orrefors om ni förstår vad jag menar det kanske inte är han själv som är grundesignern i allt och det kan förklara det fruktansvärt stora antalet prylar som tillskrivs honom, jag vet att i sverige är han rent av anonym om man jämför med tex USA och JAPAN för att nämna några länder
                          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                          Comment


                          • #43
                            Naturligtvis måste det ju vara en ypperlig affärsidé att ge en Bernadotte äran för produkterna,,det ger en kunglig touche åt det hela..nu ska vi väl inte förringa designprinsen helt o hållet..men det är ju tyvärr så att man måste omvärdera sin världsbild en aning...man är ju uppvuxen med virrvarr o clara o allt annat han tillskrivits,,jag i allafall kände mig lurad..

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                              Naturligtvis måste det ju vara en ypperlig affärsidé att ge en Bernadotte äran för produkterna,,det ger en kunglig touche åt det hela..nu ska vi väl inte förringa designprinsen helt o hållet..men det är ju tyvärr så att man måste omvärdera sin världsbild en aning...man är ju uppvuxen med virrvarr o clara o allt annat han tillskrivits,,jag i allafall kände mig lurad..
                              jo men var kommer faktan ifrån att det är så att han INTE designade dom, nu när han är död och begraven kommer nya fakta är inte det konstigt,det går ju inte att direkt fråga eller konfrontera honom längre man får ta all fakta som skrivs med en nypa salt.....varför skrevs ingen bok om honom medans han levde med direkta fakta och en BRA bok, den som kom ut för något år sedan var inte värd att köpas, jag tyckte den var kass
                              Last edited by harley; 2008-10-19, 12:32.
                              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                              Comment


                              • #45
                                Som sagt vi ska inte förringa honom..men jag vet inte varifrån alla fakta kommer..tror väl att de som i verkligheten stod för designen på saker han fått äran för steg fram först efter hans död..sen kan man ju fråga sig varför detta inte framkom under hans levnad..kanske nån konstig respekt för överheten han var ju dock en medlem av det svenska kungahuset..eller kanske ingen bara ifrågasatt honom tidigare..vi är ju som sagt uppvuxna i Sverige med hans saker o i tron att han skapat dem..jag vet inte Harley..

                                Comment

                                Working...
                                X