Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brödrost Elva

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Brödrost Elva

    Finns det någon brödrostkunnig som vet hur många färger den här klassiska Elva brödrosten har tillverkats i?
    Bifogade filer

  • #2
    PES-kollegan/sambon "benoknota" minns att hennes moster hade en gul Elva. Hon berättar att den inte hade någon automatik, utan man fick själv vara med och kolla ifall bröden var klara. Risk för brända skivor alltså.

    Nää, jag vet inte vilka färger de gjordes men kul att få se dem på bild

    Comment


    • #3
      De färger jag själv haft är gul, rostfritt, röd, rödvinsfärgad, grön,
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Röd och rostfritt har jag också. Men rödvinsfärgad har jag inte...
        Har det funnits en ljusblå?

        Comment


        • #5
          Inte vad jag vet. Bond, som är en väldigt snarlik kopia av Elvan har emellertid en turkos.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Den danska varianten Bond i turkos och i orange har jag också i min samling.
            Elvan i nyare tappning, den fyrkantiga, vet någon vilka färger den gjordes i?
            Jag har en rostfri och en gul ,Elva manuell och en gul som det bara står Elva på. Finns det fler färger ?

            Comment


            • #7
              Du får gärna sätta in en bild på den Elva som du beskriver som den fyrkantiga. Kan inte riktigt se den för mitt inre.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Det var denna jag menade med den fyrkantiga Elvan.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Den har jag banne mig inte sett tidigare!!! Tack för detta. Står det bara Manuell på den rostfria?
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Nej jag har en gul "Manuell" också. Dessa är "lite" modernare än den mer runda Elvan.

                    Comment


                    • #11
                      Konstigt att jag inte sett dessa Elvor! ser att du bor i Norrbotten, har du hittat dem där? Har haft en stor samling brödrostar och tycker det är roligt med dem, finns så otroligt många modeller o fabrikat. Du har inte händelsevis reservdelar till Bond-rostarna?
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Det här är helt sjukt, nästan som man får tårar i ögonen. Jag trodde jag var den enda som samlade på brödrostar haha. Hur många har ni? Senast jag räknade kom jag väl till 17 stycken. Den enda Elvan jag inte har är nog den gröna, men jag tror faktiskt att jag nångång sett en ljusblå, men ingen av dem jag frågat har någonsin sett den. Det kan mycket väl vara så att någon sprutlackat själva 'kaross-sidorna' själv. Men den gröna är väl inte speciellt vanlig?
                        Just nu håller jag på att ställa mängder med frågor om gamla grejer som jag fått av min kära farmor. Annars jobbar jag med Nadova Webb & SEO , fotar gamla byggnader och lägger upp på Remains.se

                        Comment


                        • #13
                          Visste att jag hade lagt ut en länk för länge sedan och det tog ett tag att hitta den men här är den! Det finns fler brödrostsamlare i världen och det är kul att titta på alla modellerna.
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment


                          • #14
                            Nån som ha Den "rudare" elvan till salu??? intresserad av den då jag bara ha en "manuell"

                            Comment


                            • #15
                              Kul med höra att det finns fler brödrostsamlare än jag. Mitt samlande började för ca 10 år sedan och de senaste 3 åren har jag inte hittat så mycket jag inte redan har. De flesta är köpta runt Uppsala/Stockholm på loppisar och samlarmässor. Till vänners förvåning har jag 25 st uppställda i köket, och sedan två flyttkartonger fyllda i förrådet. De flesta är svenska men jag har också några danska Bond. Men Elvan är min favorit.

                              Comment

                              Working...
                              X