Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barock eller bråte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Barock eller bråte?

    Vad tror ni om dessa stakar? Det är ett par som har en höjd på ca 17 cm. De är lätta och fina och är mycket vackert förgyllda, lite nyansskillnad mellan själva staken och fotdelen, staken är guldigare om man säger så. Kan de vara 1700-tal som jag hoppas, eller är det nordafrikansk nytillverkning.
    Bifogade filer

  • #2
    Är dom förgyllda är dom säkert 1700-tal, för min del har jag en period när jag svarar så positivt som möjligt. Man kan inte bara plöja ner en massa skit. Utan här gäller det att som sagt vara positiv.
    Det som talar för är det uteblivna myckna putsandet som brukar vara fallet med 1700-talare i övrigt. detta av förklarliga skäl.

    Comment


    • #3
      Ska försöka vara lika positiv, även om det är svårt... Det här är väl typiskt svensk form? Har svårt att tänka mig nordafrika även om de är kopior. Sånahär har väl tillverkats kontinuerligt sedan barocken?

      Det som talar emot 1700-tal är väl den sexkantiga muttern, men den kanske inte är original...
      Last edited by Peter S; 2005-11-08, 18:19.

      Comment


      • #4
        Varför är det svårt att vara positiv? Har inte sett några sådan här stakar i verkligheten förut. Hur ska en 1700-tals mutter se ut? Nordafrika kanske inte var så sakligt men poängen var att ge inspel på om det kunde vara kopior. Muttrarna är likadana på båda stakarna, kanke inte bytta?? Finns det mer tecken att tidsbestämma denna typ av stakar?

        Comment


        • #5
          Som varandes novis i dessa sammanhang har jag ändå två invändningar (förutom skruvarna) mot att det skulle vara gamla ljusstakar.
          1. De ser ovanligt oanfrätta ut särskilt undertill där de inte normalt putsas.
          2. Det är ett par. Efter några hundra år är sannolikheten stor att de har skiljts åt.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Herrejissus - känner ni verkligen inte igen en av de vanligaste svenska ljusstakarna i BAROCKSTIL som någonsin har tillverkats. De finns i massor av varianter av dessa och de var i synnerhet populära under den senaste barockstilepoken som grovt räknat varade fram till 1930-talet.
            Vad man kan se härifrån så handlar detta om STILKOPIOR från förslagsvis 1900-talet.
            Även stilkopiorna är nästan uteslutande av hög kvalitet som ärvs och handlas med på marknaden, och de dyker ganska ofta upp i auktionshandeln.
            Har vagt för mig att den här modellen fortfarande tillverkas och finns till salu i den bättre hemslöjdshandeln.

            Comment


            • #7
              Hej HgF och välkommen!
              Kul med någon som kan sprida ljus med sin kunskap.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Jodå, det var väl ungefär det jag skrev... Satt och letade efter "bevis" på internet men gav upp efter ett tag. Jag hade hemslöjdsbutiker på läppen, men ville inte avfärda dem förrän någon mer kunnig ville uttala sig. Tack för klargörandet!

                Comment


                • #9
                  Gängan ser härifrån ut som kvarttum (1/4-tum), fast det är lite av ett hugskott, man ska helst se den live. Men kolla för all del hos någon som är förfaren i vetenskapen om gängor.

                  Comment


                  • #10
                    Hej och tack så mycket för svar. Så det som är viktigast att kolla in är alltså gängorna för att avgöra när i tiden de är gjorda? Riktigt nytillverkade, alltså hemslöjdade påsenare delen av 1900-talet tror jag inte att dessa är. Det finns tydliga spår av användning, en av stakarna är lagad upptill samt har små andra skador. Går det av förgyllningen eller vikten att avgöra ålder? Som du säger Hgf, så är de välgjorda även dessa, tycker i varje fall en novis som jag. Grävde runt på diverse auktionssiter och de som jag såg och var kategoriserade som Barock, hade en höjd av ca 22-24 cm dessa är ju ca 17 cm, kan man dra slutsatser om ålder av det? Hur mäter man gängan förresten?
                    Det är kul att lära sig saker

                    Comment


                    • #11
                      Mätte nu gängorna, och om man mäter diametern så var de ca 6 mm vilket stämmer överrens med 1/4 tum, så då tror jag att jag kom på hur man gör. Jämförde även med en Skultuna från ca 1830 den är ca 9 mm vilket skulle ge ca 1/3 tum. Är det så man får gå tillväga? Fanns/finns det med andra ord en gängstandard som gör att man kan lita på åldersbestämning genom att mäta gängans diameter?

                      Comment


                      • #12
                        Med lite "antikt" tänkande så bör det inte finnas någon gänga över huvud taget om dom skall vara t.ex. från 1700-talet
                        1/3 tumgänga finns inte.
                        Jag ifrågasatte i fööör grymma ordalag åldern vilket result i radering så Denne får förtsätta att öva.

                        Comment

                        Working...
                        X