Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som sett en Reffla tekopp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Någon som sett en Reffla tekopp?

    Hej på er, i en auktionslåda fick jag med mig ett par tefat i serien Reffla (se bild). Jag visste att dessa fanns, men hade aldrig sett några i verkligheten innan. Tekopparna lyser dock även fortsättningsvis med sin frånvaro, det råkar inte vara så att någon av er sett till några och har en bild att dela med sig av?
    Bifogade filer

  • #2
    Detta är bara små assietter, möjligen kan de passa till dessertskålarna.
    knappast meningslöst.

    Comment


    • #3
      Njae, Ralle, då tror jag snarare att det är bilden som luras lite. Både storleksmässigt och formgivningsmässigt tycker jag de verkar stämma med ritningen nedan (tyvärr dålig kopia, hämtad från Anne-Marie Ericssons bok om Arthur Percy, s. 141).
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Jag har ocskå ritningar, som bara blev - ritningar. Ritningsnumret saknas på bilden.
        knappast meningslöst.

        Comment


        • #5
          Aha, så de kom aldrig i produktion? Skumt...

          Originalritningen till denna finns i alla fall på Smålands museum, såg den när jag var där i våras...

          Comment


          • #6
            Räfflad

            Refflamönstret var nog inte det enklaste att dricka ur.
            Man måste ha väldigt mjuka läppar så inte Te/kaffet sipprar ut i Refflans räffler. Att sedan ritningen "råkade" komma med till Smålands Museum är kanske lite olyckligt.

            Jag tror fortfarande att Du har en assiett.
            knappast meningslöst.

            Comment


            • #7
              Hmm, det var flera goda poänger på en gång... Du har nog rätt, jag blev förmodligen lite väl exalterad när jag hittade något som stämde hyggligt med ritningen.

              Tack!

              Comment


              • #8
                OK, jag ger mig härmed slutligt!

                Comment


                • #9
                  Nej, men jag har vita kaffekoppar.....

                  Comment


                  • #10
                    Åhå, minsann, det var intressant. Man skulle inte kunna tänka sig en bild?

                    Comment


                    • #11
                      Här är dom. Jag har 6 koppar som jag har fått av morfar.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Minsann, stort tack för denna titt! Det var verkligen kul att se, och även om jag inte är ordförande i Reffla-fanclub precis, så måste jag säga att dessa ver riktigt snygga!

                        De verkar även ha löst problemet som Ralle pekade på tidigare i tråden...

                        Comment


                        • #13
                          Jag tycker de är fula, men kul. Min dotter gillar dem, så det blir nog hennes. Jag gillar i och försig det vita glaset. Folk tror inte att det är glas när man ställer fram dem.

                          Comment


                          • #14
                            De går dock ju inte upp mot Gehlin-golvvasen du har som avatar precis. Den framkallar många grönfärgade känslor hos mig...

                            Comment


                            • #15
                              Den står bra där den står. Den har funnits hoss morfar och mormor så länge jag mins. De hadde tallris i den till jul.

                              Comment

                              Working...
                              X