Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem vet vad denna här, har för märke och dekor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vem vet vad denna här, har för märke och dekor?

    Click image for larger version

Name:	vet inte.JPG
Views:	1
Size:	34,0 KB
ID:	584824

    Vem vet vad denna här, har för märke och dekor?
    köpte denna här plus en till på aktion för 30 spänn och nu undrar jag vad de är för märke eller om de bara är en kopia. (finns ingen stämpel, annars hade jag inte frågat).
    Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

  • #2
    Det är väl Gefle som tillverkat och dekoren heter "Grodblad" tror jag. Finns i rostbrunt också.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      tack snälla ballonggreven, de stämmer säkert
      Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

      Comment


      • #4
        Stämmer bra det!

        Comment


        • #5
          Tillverkat 1966-1967.

          Comment


          • #6
            är de vanligt att de inte fínns någon stämpel?.
            joo de stämmer att de är gefle men jag undrar också.. om de heter grodblad eller groblad? har sett lite olika..
            joo varför jag köpte dom 2 kopparna var för att jag känner igen dekoren.. den är najs.
            Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

            Comment


            • #7
              Gefle la ofta stämpeln utanpå glasyren när den var mörk. På grund av detta har den ofta diskats bort. Ofta kan man se antydan av stämplen i form av lite silverrester.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Hej Nyssta!
                Trevligt när yngre värmlänningar blir med i PES
                Handstilen avslöjar dig!

                I Gefle porslin heter den Groblad, modellen heter EF och gjordes 1964-73. Den ska finnas i "kaskad-", "lagun-" och "umbra-" glasyr. Så står det i den alltså
                Din är då så klart med lagun-glasyr eftersom den är blå. Jag TROR att det är faten T.Gyllenhammar syftar på när det gäller glasyren. Samma sorts fat användes till flera olika dekorer. Jag tror att ditt fat användes till "Smide" också. Finns nog många fler också.

                Jag tror att du kan få ihop en rolig och ganska omfattande samling om du fortsätter att hålla ögonen öppna för den här modellen.

                Comment


                • #9
                  tack så hemskt mycket :-)
                  Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

                  Comment

                  Working...
                  X