Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den våta sommardrömmen..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Den våta sommardrömmen..

    ..var mest dammig och vansklig då vindens golv var i minst sagt dåligt skick. Under har det en gång i tiden varit bokbinderi, bryggeri och rakt över gården cafe´. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av detta besök, förr hade det varit flaskor överallt uppe på vinden men när det nya yttertaket lades gick tydligen en himla massa flaskor ett dystert öde tillmötes. De flaskor som fanns kvar låg prydligt uppstaplade längst ut under nocken. Det var en nästan mäktigt magisk känsla att lysa in i vrårna med ficklampan. Vad kunde gömmas här? Jag hade begränsat med tid så jag letade upp bjälkarna och tog mig fram. Till min förvåning så fanns det mest mineralvattenflaskor och vinflaskor. Troligen har det varit bläck i många av flaskorna då de etiketter som fanns kvar skvallrade om detta. Efter en dammig timma så hade jag plockat ut lite intressanta exemplar, tänk om jag fick köpa dessa!!!! När jag kom ner från vinden så fick jag som svar, inte ska du betala, vi vet att du gillar flaskor och självklart ska du få dem. Jag försökte förklara att dessa flaskor är säkert värda tusentals kronor om de bara försökte sälja dem. Men icke sa nicke, inte en krona ville de ha, bara lite kunskapsutbyte. Så nu sitter jag här med ca 15-20 flaskor av härlig sort varav en är lite extra extra. Här kommer lite bilder från något som blir svårt att överträffa inom min livstid.

    Ni får ursäkta de taffliga bilderna ( troligen adrenalinet som ännu pumpar)
    Bifogade filer

  • #2
    Ja det tro f...n det att adrenalinet pumpade, för egen del hade jag nästan fått gå och byta byxor om jag varit i din sits. Själv blir jag darrhänt och fullkomligt bortkopplad från omvärlden bara jag springer på ett lagom gammalt sopkast i skogen men det här var ju minst sagt ett guldläge utan dess like.
    Ett stort GRATTIS!

    Comment


    • #3
      Bromö.........!!!!!!!!!!!!!!!
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • #4
        Grattis, grattis.
        Bromö-flaskan måste väl vara en riktig raritet?

        Comment


        • #5
          Vilken guldgruva och dröm för en flasksamlare!!!!!

          Man får verkligen säga grattis, om man fick en sådan
          chans någongång ändå.

          Comment


          • #6
            Har tror jag vänt på varenda flaska här i Västergötland. Men inte f-n har det stått Bromö under någon av dom. Bara att gratulera till ett fynd som säkert inte dyker upp någon mer gång.

            Comment


            • #7
              Rätt kul detta med guldgruva, blir det mycket bättre bara för det är "gratis"?
              Ja det blir det! Har man betalt mycket för en pryl då är den inte lika bra, men tänk om man glömmer av priset, blir den bättre då?

              Comment


              • #8
                oj oj oj oj oj, var de första läten som undslapp mig.
                Ja tänk om detta skulle hända en någon gång. Grattis!!!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Et stort, danskt TIL LYKKE!
                  - Står der BROMÖ - eller BROMO?
                  Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                  Min hemsida: www.antikflasker.dk

                  Comment


                  • #10
                    Hittede denne länk - så der står väl Bromö!
                    Akrivnämnden is a highly brandable .org name for a site dedicated to archiving and history. It hosted an archive covering research, publications, and events for the Västra Götaland region and Gothenburg City in Sweden.
                    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                    Min hemsida: www.antikflasker.dk

                    Comment


                    • #11
                      Inte förstår jag något av allt som visas, men jag kan tänka mig känslan att få komma in i sällan skådade lager. Har förresten varit både på lagret och vinden uppe på Gustavsberg, men där fick man inte ta med sig något...
                      Grattis, till vad det nu än är...

                      Comment


                      • #12
                        Pust Det var jobbigt att se. Ett stort grattis.
                        Lasse

                        Comment


                        • #13
                          Å jag som hitta en
                          ___*A*
                          _ ⅔ LIT.
                          i går. Kände mig duktig.

                          Comment


                          • #14
                            Det var en riktigt häftig grej. Jag hade mer trott på lite halvgamla öl och läskflaskor och hoppats på att hitta någon flaska med kul etikett. Inte kunde jag tro att det fanns kvar några ställen som såg ut så här och med flaskor som legat där i hundra år. Men det är inte utan att man får en klump i magen när man vet att dessa endast är en bråkdel av det som fanns innan takrenoveringen, man funderar vad som egentligen gått sönder.

                            Visst är det kul när flaskorna går att härleda. Bromöflaskan är en häftig pärla, snart en handfull kända då. Undrar hur den hamnat här på vinden? Bromö en ö utanför Mariestad tillverkade flaskor under endast 5 år i mitten på 1860-talet.

                            Får visa upp de andra flaskorna efterhand, det var en del mysiga former, bottnar och regaliner jag fick med mig.
                            Last edited by E.B.; 2007-07-14, 07:12.

                            Comment


                            • #15
                              En liten instickare till Liljerik bara - är det ett A och inte ett Å. Finns det årtal i botten? Lägg in en bild vetja!
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X