Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skyddshelgon!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skyddshelgon!

    Så här mitt i allhelgonahelgen funderade jag på skyddshelgon. Mitt andra stora intresse - vin - har St Vincent som skyddshelgon. Vad jag vet finns det en liten skyddsängel för de flesta områden av den mänskliga aktiviteten. Vilket helgon vakar över antikviteter och samlare?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Hittade en sida med förteckning över helgon och deras "domäner". St Anna är skyddshelgon för de som handlar med begagnade kläder! Däremot finns det inget skyddshelgon för samlare eller antikhandlare. Att den sistnämnda gruppen står utan kristet beskydd kanske inte är förvånande för vissa.

    Kolla själva:


    För Absolut kanske det är intressant att veta att Åhus har ett eget skyddshelgon - St Lorenzo.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Vilken härlig sida! Om man blir tveksam till vilket helgon man ska åkalla för tillfället är det bara att slå upp! Kanske är det nasarnas eget helgon vi ska åkalla (stod under "salesmen"): Sankta Lucia! Åtminstone brukar jag hedra hennes minne med ett hejdundrande firande varje år. Med glögg därtill! Undrar om något annat helgon kommer tillnärmelsevis lika högt i kurs i Sverige som hon?

      Comment


      • #4
        Vi får väl gruppera oss under Merchants.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment

        Working...
        X