Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svensk tenn stämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Svensk tenn stämpel

    Hej Hej !

    Jag har en tenn bricka med en kaffe (The?) kanna, socker + gräddkanna.
    Dessa är svenska med en stämpel jag inte vet vad den betyder. Det är ett
    stort H med ett C och ett G . En över och en under h:åets mitt. Ovan finns en krona. På kannan finns även en stämpel till som jag inte kan tyda, + en som det står M8 på. Finns det någon som känner igen detta ? Utan att själv kunna något så är den iallafall (enligt mig) före 1930 talet.

    All möjlig info mottages tacksamt ! Mvh Björn
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

  • #2
    Hej på dej själv! Utan att ha sett stämpeln är jag ganska säker på att det är CG (Carl Gustav) Hallberg i Stockholm, som har gjort ditt set. Alltså Hallbergs guld, numera en del av Guldfynd. De har gjort saker i såväl tenn som guld och silver. Årsbeteckningen M8 innebär att det är tillverkat 1938, men det betyder ju inte att de inte kan vara formgivna tidigare. Du har inte möjlighet att lägga in en bild?
    [I]It's nice to be green[/I]

    Comment


    • #3
      Stort tack till dig Gunilla för ditt snabba svar. Jag trodde den var äldre faktiskt
      men jag är nöjd ändå. Har det något värde eller är det mass producerat ?
      Tyvärr kan jag inte fixa någon bild (kanske någon annan dag) Hälsn Björn
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

      Comment


      • #4
        Något värde har det allt, men det beror förstås på hur de ser ut. Det är ett plus att det är ett helt set. Marknaden för 1900-talstenn är ju inte så där jättehet, men ett komplett set med bricka och allt är nog inte helt ointressant. CG Hallberg brukar ha hög kvalitet, så några hundralappar blir det nog, mer törs jag inte säga utan bild.

        Är allt i tenn, även knopp och handtag på kannan?
        [I]It's nice to be green[/I]

        Comment


        • #5
          Handtaget är i trä men övrigt är i tenn. Nu ska jag krypa till kojs för imorgon ska jag åka till en samlarmässa i den värmländska meteropolen SÄFFLE !
          Godnatt och tack för visat intresse...
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

          Comment


          • #6
            Bara att instämma, CG Hallberg år 1938.

            Comment

            Working...
            X