Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Onyxmarmor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Onyxmarmor

    Kunde inte motstå dessa två vaser idag.
    Vet inte riktigt vad jag skall göra av dem men dom tål nog att stå ute.
    Bifogade filer

  • #2
    Tror Du det. Det är förmodligen alabaster och jag vet inte hur ytan håller sig Beror ju lite på hur de är ytbehandlade. Polering eller lack
    mvh Lasse

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
      Tror Du det. Det är förmodligen alabaster och jag vet inte hur ytan håller sig Beror ju lite på hur de är ytbehandlade. Polering eller lack
      mvh Lasse
      Du har säkert rätt Lasse. Hjärnan var ur funktion efter en hel dag på olika loppisar. Ytan på den högra ser ut att vara polerad. Den vänstra är ganska säkert lackad.
      Tänkte mej inte för när jag handlade. Lackat är ju inte så bra utomhus och inne är det ju ganska trångt som du vet.

      Comment


      • #4
        Mmmm

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          Mmmm
          Jag tror det är dags för STENMANNEN att klargöra skillnaden mellan alabaster och marmor.

          Comment


          • #6
            Jaha Kan jag det så här sent efter en 65-årsfest.
            Alabaster är en typ av gips. Alltså "obränd" som man hittar den i naturen. Lite tokigt att man använder namnet gips både för mineralet och för handelsvaran gipspulver som framställs av mineralet gips. Alabastergips är en något hårdare och segare gips som går att använda till att snida och svarva.
            Kallas även felaktigt för Onyx som är en kvartsvariant där ränderna skall gå parallellt i stället för som "sliror" i agat. Bägge är kryptokristallina och kallas då calcedon.

            Marmor är en hårdare variant av calcit alltså calciumkarbonat.
            Hoppas att detta inte blev för tillkrånglat i natten

            STENMANNEN har talat
            Godnatt

            Comment


            • #7
              Lasse.
              Det var nog så klart och tydligt så där mitt i natten.
              Att alabaser var gips och marmor var en typ av calcit visste jag nog.
              I övrigt har jag numera så mycket flaskor i huvudet så jag tappat greppet om det mest antika i natturen.
              Har jag fattat rätt då du säger att alabaster ibland felaktigt kallas onyx?
              Är det alabaster som skall kallas onyxmarmor eller är det något helt annat?
              Hur ser jag skillnad då hårdheten verkar ganska lika?
              Din stora kula trodde jag var onyxmarmor?

              Comment


              • #8
                Jag känner inte riktigt igen namnet onyxmarmor. Det är ju en sammanblandning av två mineral. Marmor är ju en kalciumkarbonat med hårdheten 3.
                Alabaster är en tät bandad variant gips. Mineralet heter kalciumsulfat Hårdheten är 2 På grund av tätheten kan den bearbetas. Normal gips är ofta så spröd att den faller sönder om man försöker att bearbeta den.

                För de som inte vet vad som menas med hårdhet hos mineral kan jag göra en enkel tabell.
                Hårdheten mäts i något som kallas Mohs hårdhetsskala.

                Hårdhet

                1 Talk Repas lätt av fingernagel
                2 Gips Repas med svårighet av fingernagel
                3 Kalcit Kopparslant och kalcit repar varandra. Repas ej av nagel.
                4 Fluorit Repar kopparslant men ej glas
                5 Apatit Glas och apatit repar varandra Repas av knivblad
                6 Fältspat Repas med svårighet av kniv
                7 Kvarts Repas ej av kniv
                8 Topas Repar kvarts
                9 Korund (rubin) Repar topas
                10 Diamant Repar alla andra mineral

                Nu är det särskilt på slutet stora hopp mellan hårdheten medan det i början inte är så stora variationer.
                Hoppas att detta kan hjälpa till lite
                mvh DG

                Comment


                • #9
                  Min stora kula (12 kg) är alabaster

                  Comment


                  • #10
                    Lasse.

                    Nu har jag kommit fram till att det är om Alabaster som namnet Onyxmarmor används lite lättvindigt. Till och med Onyx använd ibland om Alabaster.

                    Hittade några rader om just Onyxmarmor:
                    ?En tät finkornig svart kalksten. Den används till halskedjor och prydnadsföremål. Den tar polering bra men nöts dock lätt pga den ringa hårdheten.?

                    När jag såg din kula så kallade jag den i mitt huvud för Onyxmarmorkula. Antar att din kula är polerad?
                    Har själv för några år sedan slipat samma typ av Alabaster som den i din kula (Det var bitar av en bordsskiva som gått sönder) och fick ett bra poleringsresultat. Hårdhet 2 är ju inte så lätt annars.

                    Angående hårdhet förstår man kanske bättre skillnaden mellan de olika hårdhetsgraderna 1 tom 10 om man jämför med sliphårdheten enligt Rosiwal.
                    Talk 0,03 och Diamant 140000.

                    Jag kan fortfarande inte se om den ena av mina Alabastervaser är polerad eller lackad.
                    Jag får väl ställa ut dem och se. Släpper lacket så är de förstörda, släpper det inte så vet jag att de är polerade.

                    Comment


                    • #11
                      Jag tycker det kan vara på sin plats att ni visar era kulor, de i alabaster alltså. Vad har ni dem till? Fyller de någon funktion eller är de bara till lyst?

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
                        Jag tycker det kan vara på sin plats att ni visar era kulor, de i alabaster alltså. Vad har ni dem till? Fyller de någon funktion eller är de bara till lyst?
                        Jag har ingen kula.
                        Bara Lyckosten Lasse.

                        Comment


                        • #13
                          Jag får väl visa mina onyxkulor. Trodde jag hade gjort det en gång.
                          Det stora är det som väger över 12 kg.
                          DG
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Jag kan ju visa upp några andra klot också.
                            I den nedre raden från vänster ett litet klot i jaspis, ett oslipat klot i markasit och så ett klot i kopparkis.
                            Den övre raden från vänster Är inte riktigt säker på detta men är nog någon variant av agat Det blåa är sodalit Nästa är också förmodligen någon variant av agat. Det ljusa är jag osäker på. (har glömt)
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                              Jag får väl visa mina onyxkulor. Trodde jag hade gjort det en gång.
                              Det stora är det som väger över 12 kg.
                              DG
                              Trevligt när alabaster förvandlas till onyx så där i all hast.

                              Comment

                              Working...
                              X