Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trevlig kombo.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Trevlig kombo.....

    ...gammal Skultuna kattskål som någon smed i
    Eskilstuna förvandlat till en liten skopa att ösa
    vatten med, kanske i någon härdningsprocess,
    annars till att dricka vatten ur. Smedens namn
    är M. Ande....son, får inte riktigt till mitten.
    Går det i spåra honom månne ?

    PS Skålen är 11X4.5cm, nummer sex bör väl vara
    bland de minsta.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2022-05-04, 19:03.

  • #2
    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    ...gammal Skultuna kattskål som någon smed i
    Eskilstuna förvandlat till en liten skopa att ösa
    vatten med, kanske i någon härdningsprocess,
    annars till att dricka vatten ur. Smedens namn
    är M. Ande....son, får inte riktigt till mitten.
    Går det i spåra honom månne ?

    PS Skålen är 11X4.5cm, nummer sex bör väl vara
    bland de minsta.
    Den är trevlig, kanske till och med såpass välformad i skaftet att man kan misstänka att han tillverkade flera?

    Skultunas spilkum nummer 6 var den minsta så när som på leksaksvarianten som var betydligt mindre.. Den rymmer 3/32 kanna (2,4 dl) enligt tidigare slutsatser, den fanns ännu inte i 1846/47 års katalog men kom före ca 1860. Det här utförandet på stämpeln tror jag kan ha kommit kring 1860, men jag kan ha fel. De hade faktiskt själva en liknande skopa i katalogen 1846/47, och där just 3/32 K var den minsta volymen:
    Click image for larger version

Name:	Skultuna_skopa.jpg
Views:	1
Size:	6,4 KB
ID:	576194 Click image for larger version

Name:	Skultuna_skoppriser.jpg
Views:	1
Size:	27,0 KB
ID:	576195

    Smeden var det värre med! Jag har sökt i folkräkningarna men de täcker bara från 1880 och framåt så det är inte helt säkert att de täcker tiden då skopan gjordes. På din bild börjar M. längre till höger än Eskilstuna, medan ...son slutar strax till höger om Eskilstuna. Det känns osannolikt att de två raderna har varit så förskjutna, snarare då att de varit centrerade men början av första raden syns dåligt. Så jag tänker att antingen är det två förnamnsinitialer, där M är den andra och den första knappt syns, eller så är det flera bokstäver i förnamnet men bara det avslutande M. syns.

    Jag har gjort flera sökningar men inte lyckats hitta någon trolig kandidat. Någon M* Andersson i Eskilstuna som är smed, fabrikör eller liknande hittar jag inte. Smidesarbetare, smedslärlingar och liknande får jag träff på, men då var de anställda och hade knappast egen stämpel. Eller så var han verksam i en intilliggande församling men stämplade Eskilstuna ändå (som B&O Liberg i Rosenfors). Så jag kommer nog tyvärr inte längre än så här.

    Comment


    • #3
      Bra ändå.....

      Du kom ändå en bit på vägen och det tackar jag för.
      Roligt också att det var den minsta, störst eller minst
      ska det vara, inget tråkigt mittemellan, ha, ha.........

      Comment


      • #4
        Prylsnubben,
        Nu tror jag att jag har löst det ändå!

        Jag kom att tänka på att Eskilstunas husförhörslängder har alfabetiska namnregister, och den vägen hittade jag en trolig tillverkare. Som sagt är jag övertygad om att namnet har två förnamnsinitialer där den andra är M. Fristaden var den sannolika platsen att hitta smeder i Eskilstuna, och den ende person jag hittade i registret 1864-1868 med något förnamn på M, var en Carl Magnus Andersson.

        1850 kom en kopparslagargesäll vid namn Carl Magnus Andersson till Eskilstuna Fristad från Örebro. Han var född 1821 i Vissefjärda i Småland. 1855 börjar han kallas fabrikör istället, och sysselsätter nu ett antal smedsarbetare och lärlingar. 1864 flyttar han till "Gamla staden" (Eskilstuna) och kallas då f.d. fabriksidkare (edit: vid den tiden finns en anteckning "wistas i Finnland skrifs qvar som Borgare här"). Året därpå dog han och hans hustru medan de i Åbo (där de "wistades tillfälligt" enligt Eskilstunas dödbok); hustrun 1865-04-27 av lunginflammation och mannen 1865-05-12 av slag. Vad jag har sett hade de tre söner, varav endast en verkar ha överlevt dem - han var då sju år.

        Detta skulle innebära att din skopa tillverkats mellan 1855 och 1864. Vad säger du, går det möjligen att se någon antydan till C (eller K) före M i stämpeln?

        Här är ett utdrag ur husförhörslängden från 1855-59; det är många ut- och inflyttningar men en snabbtitt tyder på att han under hela verksamhetstiden har haft minst 2-3 smedsarbetare samtidigt (1860-64 två stycken):
        Click image for larger version

Name:	CMA1.jpg
Views:	1
Size:	107,0 KB
ID:	576207
        Last edited by Anna-Carin; 2022-05-06, 16:25.

        Comment


        • #5
          Sherlock....

          i efternamn, Anna-Carin Sherlock. Tyvärr är ju inte
          Mr Watson i samma klass. Trots att viljan är god så
          blir det inte elementärt för mig.

          Jag stämplar dit ett C eller K tror jag banne mig.....
          Bifogade filer

          Comment

          Working...
          X