Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hitta namn, mönster eller desiger på Arabia modell? (1932-1949)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hitta namn, mönster eller desiger på Arabia modell? (1932-1949)

    Hej, känns aldrig bra att som första inlägg ställa en fråga men så blir det ibland.

    Höll på att kasta en kasse med tallrikar som följt med i ett hus vi köpt, men när jag stod och skulle kasta dem ner i containern kändes det dumt att ha sönder utan att ens veta vad det var, så de följde med hem sen har man roat sig med att gå över stämplar. Inga rariteter, men en blandning av 1-5 tallrikar i olika serviser från 1940-tl i de flesta fall.

    Fick för mig att kanske börja samla på någon av dem och är inne på en Arabia modell, där jag har en djup tallrik och ett uppläggningsfat, stämpeln är från perioden 1932-1949, men hittar inget annat.

    Någon som har tips på var man kan leta efter information? Mina Googleskills tar mig inte längre, det enda jag kan hitta är att porslinsbutiken säljer 4 djupa tallrikar (https://www.porslinsbutiken.se/produ...roda-gulddekor) Inget annat

    Någon som kan ge råd eller vet något?

    Dekoren är röda stjärnor samt gulddekor,Click image for larger version

Name:	274024478_1637928763209825_2533947826485436570_n.jpg
Views:	1
Size:	36,3 KB
ID:	701232

  • #2
    Det känns ju jättepinsamt att svara på sin egen fråga, 25 min efter att den skrevs, har funderat på den i några dagar, men många hjul rullar samtidigt och fick ta del av den här (översättningen är min från Google translate) Click image for larger version

Name:	Porslin.jpg
Views:	1
Size:	10,4 KB
ID:	576004

    Hade jag kunnat ta bort tråden hade jag gjort det 😳
    Last edited by Hogang; 2022-02-16, 00:36.

    Comment


    • #3
      Hej och välkommen till forumet!
      Roligt att du kunde identifiera ditt porslin, och tack vare att du startade den här tråden så kanske någon annan som undrar över Arabia-porslin med röda stjärnor kommer att hitta att det heter Viktoria! Det händer titt som tätt här på forumet att någon hittar svar på frågor, eller bra jämförelsematerial, i gamla trådar.

      Comment

      Working...
      X