Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bergdalatroll eller inte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Bergdalatroll eller inte?

    Hej. Sitter här med några bergdalatroll och blir lite fundersam. Jämför hur dom ser ut och vet hur bergdalatroll ser ut. Men har två troll som avviker. Tex så håller två av dom händerna knäppta över magen. Har sökt lite och hittar då att det finns en polsk konstnär som gör precis sådana, Eryka Trzewik-Drost heter hon. Ser också att på tex Tradera så säljer folk dessa som bergdalatroll vilket verkar vara felaktigt??
    Nästa undran är då också att ett av dessa troll jag har är etikettmärkt med Vrigstad Kristallhytta. Så jag blir lite förbryllad vad som är vad. Kan någon reda ut detta för mig? Visar bilder på ett bergdalatroll till hö och det avvikande trollet till vä samt bild på etiketten.
    Bifogade filer

  • #2
    Hej!

    Jag ser samma sak som du. Det mindre trollet ser ut att vara av Eryka Trzewik-Drost för Zabkowice, Polen. Likheter med Peter Johanssons troll från Bergdala finns, så jag förstår att det är lätt att förväxla dem.
    Etiketten från Vrigstad Kristallhytta kan jag inte förklara. Jag hittar inget liknande därifrån, åtminstone inga troll. Det verkar vara en "falskskyltad" vara. (Detta tror jag tills motsatsen bevisas).

    Mvh, Eskil

    Comment

    Working...
    X