Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1936

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 1936

    Bytte isolering i huset för 21 år sedan. Då vi tömde ett spånfack rasade det ut fem ölflaskor.
    Det som var intressant var att det var en knoppflaska och fyra av den nyare typen.
    Ingen av flaskorna hade något årtal under men då huset byggdes sommaren 1936 visar det att man använde båda typer av flaskor denna sommar på Umeå Ångbryggeri.
    Tycks minnas att jag hittade flera korkar också så att de använde även korkar på den nyare typen.
    Finns det några mer exakta data för när man bytta flaskmodell.
    Click image for larger version

Name:	IMG_0023.jpg
Views:	1
Size:	66,6 KB
ID:	700964
    Originallitteratur och manualer till gamla fordon hittar man på www.hortlund.se

  • #2
    Återigen, har är inte expert på området, men det är ju 1932 ALKA-flaskan ersätter knoppisen. Vid glasbruken verkar omställningen gått fort. Däremot har jag förstått att knoppisar fortsatte cirkulera i pantsystemet in på 1940-talet. Flaskorna kan ju vara tappade före 1936 innan de dracks ur men utifrån vad jag förstår bör 1936 vara rimligt.

    Även om de är maskingjorda och saknar årtal borde de ha årsbokstäver på bröstet som daterar dem.

    Comment


    • #3
      Knoppflaskan har ett L med f under. Inget i botten.
      Alla fyra av den nya typen har ett H på bröstet
      En har ett j under och 3 i botten.
      En har ett m under och 1 i botten.
      Två har ingen bokstav under H men 1 och 7 i botten.
      Säger detta något?
      Originallitteratur och manualer till gamla fordon hittar man på www.hortlund.se

      Comment


      • #4
        Ja, sitter på jobbet nu men om jag minns rätt är j = 1932 och m = 1935. L är Surte glasbruk och H Hammars glasbruk.

        Få se om någon flasksamlare kan rätta om jag fick något fel.

        Comment


        • #5
          Det finns alkaflaskor från 1930, med årsbokstav i. Årsbokstaven kan vara av väldigt svag relief, ta en titt till!

          Comment

          Working...
          X