Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svenska snapsglas med etsad dekor, vart kan de komma ifrån och hur gamla kan de vara?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Svenska snapsglas med etsad dekor, vart kan de komma ifrån och hur gamla kan de vara?

    Hej,
    Jag har 10 stycken snapsglas (arv) som jag funderar på vad det kan vara för glas avseende ålder och vart de kan tänkas vara gjorda. Det finns inga märkningar av något slag på något av glasen, och som det framgår av bilderna så har glasen lite olika storlekar (höjd ca 8 cm) men alla har samma dekor som jag tror är etsad: 2 fåglar med något blomarrangemang mellan dem. Hittar många liknande snapsglas (inte samma dekor dock) i olika antikaffärer, så jag förstår att dom inte är unika. Men det hade varit kul att få någon historik om dom. Tyvärr finns inga i släkten som kan hjälpa mig med detta.
    Tack på förhand,
    mvh
    Magnus
    Bifogade filer
    Last edited by Novis2021; 2021-12-06, 20:58.

  • #2
    Elme glasbruk och 1930-tal är min gissning. Vill minnas att det finns fyrkantiga brännvinsflaskor med samma etsmotiv.

    Comment


    • #3
      Tack för svaret! Ska efterforska Elme glasbruk.
      mvh
      Magnus

      Comment


      • #4
        Blev lite osäker..... Kolla Ekenäs också!

        Comment


        • #5
          Möjligen Reijmyre?

          Ett bud till: Reijmyre. Brännvinsflaskan är etikettmärkt, med samma underliga djur. Här kallas de fasaner.


          Här får man det till delfiner:



          Jag är lite osäker, för det är svårt att se djuren här, men de ska nog finnas här också (etikettmärkt Reijmyre):
          Last edited by Eskil; 2021-12-10, 10:42.

          Comment


          • #6
            Tycker det liknar basilisker. Det är ju alla fall en senbarockdekor, här väl snarast en dekorvariant som ser ut som en nystilsvariant från sent 1800-tal.

            Men 1930-tal låter helt rimligt, jag undrar dock om man inte återanvänt en äldre dekor.

            Comment


            • #7
              Skulle kalla varelserna för mytiska havsodjur.

              Comment


              • #8
                Lutar väl mot Reijmyre då, eftersom Jan-Åke i Karlstad brukar kunna sina saker.
                Eftersom det gäller etsade mönster: Kerstin i Bergdala, Har ni mönstret nånstans i ert förråd?

                Comment


                • #9
                  I Bergdala har vi endast ett fåtal mönsterplåtar för stämpeletsning (mattetsning); där finns inte det mönstret.

                  Däremot kan jag berätta om vårt pågående "bättre-än-ingenting"-projekt: en (ännu ej komplett) inventarieförteckning i excel. Eftersom det är pågående rekommenderar vi att man laddar ner en ny omgång ganska ofta: gå till https://bergdala-glastekniska-museum...oss-finns.html ("Maskiner och föremål i vårt museum" i menyn) - i rutan överst på sidan finns länken https://bergdala-glastekniska-museum...ventarium.xlsx
                  Den laddar ner en excel-fil med ett antal flikar, men läs instruktionerna först. De flesta inventarierna har bilder.

                  Tyvärr är sökfunktionen (minst sagt) primitiv... men bättre-än-ingenting är det iallafall!

                  Comment


                  • #10
                    Ni är fantastiska och generösa i Bergdala!

                    Comment


                    • #11
                      Tusen tack för all hjälp i detta, onekligen så ser de ut som de gröna glasen som Eskil hade en länk till, och Reijmyreflaskorna har verkligen liknande dekor.

                      Comment


                      • #12
                        Snapsglasen är från Reijmyre och kallades, som redan nämnts, för Delfin.
                        I produktkatalogen från 1962 finns de avbildade på sidan 51 tillsammans med en karaff och presenteras som 7-pack (6 snapsglas och en karaff).

                        Comment


                        • #13
                          Produktkatalog söker

                          Ursprungligen postat av bekin Visa inlägg
                          Snapsglasen är från Reijmyre och kallades, som redan nämnts, för Delfin.
                          I produktkatalogen från 1962 finns de avbildade på sidan 51 tillsammans med en karaff och presenteras som 7-pack (6 snapsglas och en karaff).
                          Hej igen,
                          Tack för alla svar, när det gäller produktkatalogen undrar jag om du eller någon annan har tillgång till den? El om det går att finna den någonstans? Jag har försökt söka på detta på nätet, men inte lyckats hitta något. Det jag är ute efter är en bild på aktuellt Delfin se från produktkatalogen motsv, det hade varit kul att ha.
                          mvh
                          Magnus

                          Comment


                          • #14
                            Ursäkta -Novis2021- men jag besöker inte forumet så ofta. Vill du ha tag i kataloger med Delfin hittar du dem på Glasmuseet i Rejmyre - http://www.rejmyrehembygdsforening.se/skrifter.shtml
                            Katalogerna 1953 och 1960 finns att köpa där.
                            Click image for larger version

Name:	delfin-1953.jpg
Views:	1
Size:	46,6 KB
ID:	575895 Click image for larger version

Name:	delfin-1960.jpg
Views:	1
Size:	46,4 KB
ID:	575897

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av bekin Visa inlägg
                              Ursäkta -Novis2021- men jag besöker inte forumet så ofta. Vill du ha tag i kataloger med Delfin hittar du dem på Glasmuseet i Rejmyre - http://www.rejmyrehembygdsforening.se/skrifter.shtml
                              Katalogerna 1953 och 1960 finns att köpa där.
                              [ATTACH]188635[/ATTACH] [ATTACH]188637[/ATTACH]

                              Stort tack för bilderna! Uppskattas.
                              mvh
                              Magnus

                              Comment

                              Working...
                              X