Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med identifiering av vinglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med identifiering av vinglas

    Kan någon vänlig själ hjälpa mig att identifiera detta vinglas? Det är i kristall och 13,5 cm högt. Möjligtvis hade det en gång i tiden en förgylld kant runt mynningen. Stort tack på förhand!

    Click image for larger version

Name:	DSC_1168.jpg
Views:	1
Size:	93,5 KB
ID:	700799

  • #2
    Glaset är troligen från 1930-eller 1940-talet. Då fanns det fortfarande många glasbruk som tillverkade servisglas, så det är svårt att veta på vilket glasbruk det är tillverkat.
    Det kan också vara så, att ett glasbruk har gjort glaset och ett fristående glassliperi står för den slipade dekoren. Jag misstänker att det förhåller sig så med detta glas.
    Glasen märktes oftast bara med en etikett, och den har tyvärr ofta försvunnit i disken. Kanske någon pes-are har servisen med etiketten kvar. Låt oss hoppas!
    Att slipa en matt rand runt glasets mynning var populärt vid den nämnda tiden, så jag tror inte det varit förgyllt.

    Comment


    • #3
      Tusen tack för svaret, Gärdsle! Mycket intressant att läsa!

      Du har nog helt rätt beträffande den mattslipade randen. Jag har sex glas, och inget av dem har några rester av förgyllning, samtidigt som de är i väldigt bra skick för övrigt. Så den är nog - förhoppningsvis - ursprunglig. Kul!

      Om någon annan har ytterligare ledtrådar så tar jag tacksamt emot dem!
      Last edited by Lars E; 2021-11-18, 18:26.

      Comment

      Working...
      X