Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skulle behöva lite hjälp med stämplar igen :) tårtkniv denna gång...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Skulle behöva lite hjälp med stämplar igen :) tårtkniv denna gång...

    Hejsan har en tårtkniv som jag undrar om ni kan hjälpa mig med att tyda stämplarna på. Kan det vara en fågel eller sfinx som är den ena? Tack på förhand och ha en trevlig kväll/mvh Eric

    Click image for larger version

Name:	IMG_6990.jpg
Views:	1
Size:	33,1 KB
ID:	700759Click image for larger version

Name:	IMG_6989.jpg
Views:	1
Size:	53,2 KB
ID:	700760

  • #2
    Det ser ut som A T & Co. Okänd, troligen Birmingham eller Sheffield, står det här, under rubriken "silverplate marks":
    Silverplate Marks Illustrated - Most extensive internet resource for research of Silver Marks, Hallmarks & Maker's Marks


    Inte silver alltså - "bara" elektrolytiskt försilvrad. (Men jag skulle ju hoppas att jag har fel...) Vad det är för fågel - det vete fåglarna!

    Comment


    • #3
      Fågeln ser ut som Liverpool.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
        Det ser ut som A T & Co. Okänd, troligen Birmingham eller Sheffield, står det här, under rubriken "silverplate marks":
        Silverplate Marks Illustrated - Most extensive internet resource for research of Silver Marks, Hallmarks & Maker's Marks


        Inte silver alltså - "bara" elektrolytiskt försilvrad. (Men jag skulle ju hoppas att jag har fel...) Vad det är för fågel - det vete fåglarna!

        Tack Prylgubben - det ger mig lite att gå på. Så synd med silver plated men jag ska kolla vidare för säkerhets skull...man kan ju alltid hoppas - återigen stort tack/mvh Eric

        Comment


        • #5
          Kakkniven är gjord och elektroytiskt försilvrad av Ainsworth, Taylor & Co verksamma i Birmingham 1880-1890, mao inte silver utan en mycket tunn silveryta på sannolikt koppar, för kakkniven är engelsk. I allmänhet hör en kakgaffel till besticket, har du en gaffel?

          Sluta hoppas, kakkniven är INTE i silver med 100% säkerhet....sorry!
          Last edited by Qrt.S; 2021-11-04, 18:29.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
            Kakkniven är gjord och elektroytiskt försilvrad av Ainsworth, Taylor & Co verksamma i Birmingham 1880-1890, mao inte silver utan en mycket tunn silveryta på sannolikt koppar, för kakkniven är engelsk. I allmänhet hör en kakgaffel till besticket, har du en gaffel?

            Sluta hoppas, kakkniven är INTE i silver med 100% säkerhet....sorry!
            Hej Qrt.S tack och jag har slutat hoppas ...en sak kan vara intressant i sammanhangen, förra ägaren fick av Auktionsverket veta att det var silver och värdet var 1000 - 1500 kr... så man ser att det kan bli fel på många håll. Återigen tack och ha en trevlig kväll/mvh Eric

            Comment


            • #7
              Man skall inte diskutera "värden" här för det är ett relativt begrepp beroende på vem som ser på saken och vad föremålet är gjort av. Det finns många olika "värden" Det "värsta värdet" är affektionsvärdet, som är mer eller mindre ett ekonomiskt sett helt värdelöst begrepp. Lika missledande är det "värde", som okunniga auktionsverk och andra säljare sätter på försilvrade föremål. Detta endast för att gagna sin business. Skulle den vara av silver är det uppgivna värdet ditåt. Kniven är dessvärre eletrolytiskt försilvrad, som vedertaget i Sverige kallas för nysilver. Nysilver är i verkligheten oftast en legering av koppar, nickel och zink, som elektrolytiskt kan försilvras med en silveryta på c. 2/1000 mm. (var är värdemetallen?) Det har skrivits en massa om "nysilver" här, använd sökfunktionen. Elektrolytiskt kan man också försilvra koppar, mässing, nysilver och tom järn (close plate), men det är en annan historia

              Ett ekonomiskt värde på ett försilvrat föremål förutom några mera sällsynta undantag, är max. 20% (om ens det) av motsvarande värde på föremål i silver. Om man nu nödvändigtvis skall sätta ett värde på ett försilvrat föremål, så är det BRUKSVÄRDET, men det är en helt annan historia och har ingenting med det ekonomiska värdet att göra!

              Sorry, för denna svada, men detta tokiga namn "nysilver" missleder gemene man totalt. Det är inte något NYTT SILVER långt ifrån, utan vanlig bruksvara i mer eller mindre "värdelös metall/metallegering".

              Det jag tidigare efterlyste är gaffeln. En kakknivs "kompis/par" är mycket ofta en gaffel. Vet du något om den? Har du en gaffel till kniven är uppsättningen mer användbar.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                Man skall inte diskutera "värden" här för det är ett relativt begrepp beroende på vem som ser på saken och vad föremålet är gjort av. Det finns många olika "värden" Det "värsta värdet" är affektionsvärdet, som är mer eller mindre ett ekonomiskt sett helt värdelöst begrepp. Lika missledande är det "värde", som okunniga auktionsverk och andra säljare sätter på försilvrade föremål. Detta endast för att gagna sin business. Skulle den vara av silver är det uppgivna värdet ditåt. Kniven är dessvärre eletrolytiskt försilvrad, som vedertaget i Sverige kallas för nysilver. Nysilver är i verkligheten oftast en legering av koppar, nickel och zink, som elektrolytiskt kan försilvras med en silveryta på c. 2/1000 mm. (var är värdemetallen?) Det har skrivits en massa om "nysilver" här, använd sökfunktionen. Elektrolytiskt kan man också försilvra koppar, mässing, nysilver och tom järn (close plate), men det är en annan historia

                Ett ekonomiskt värde på ett försilvrat föremål förutom några mera sällsynta undantag, är max. 20% (om ens det) av motsvarande värde på föremål i silver. Om man nu nödvändigtvis skall sätta ett värde på ett försilvrat föremål, så är det BRUKSVÄRDET, men det är en helt annan historia och har ingenting med det ekonomiska värdet att göra!

                Sorry, för denna svada, men detta tokiga namn "nysilver" missleder gemene man totalt. Det är inte något NYTT SILVER långt ifrån, utan vanlig bruksvara i mer eller mindre "värdelös metall/metallegering".

                Det jag tidigare efterlyste är gaffeln. En kakknivs "kompis/par" är mycket ofta en gaffel. Vet du något om den? Har du en gaffel till kniven är uppsättningen mer användbar.
                Hej det var inte att diskutera värdet, jag skulle varit tydligare - till förra ägaren hade Auktionsverket sagt det var silver (inte nysilver9 och de uppskattade då värdet till XXX...så skulle jag skrivit förstår jag nu. För mig kommer den vara "värdefull" för det verkar vara en grym tårtkniv så jag kommer använda den till just det den är tänkt som - att skära tårta Nope ingen gaffel tyvärr, ha en trevlig helg/mvh Eric

                Comment


                • #9
                  Auktionbolag är tyvärr ganska ofta benägna att säga saker som inte stämmer. Går det att bevisa och inte är för länge sedan skulle jag nog ta det med dem. Om man inte vet är det ju bättre att inte säga någonting.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Eric Visa inlägg
                    För mig kommer den vara "värdefull" för det verkar vara en grym tårtkniv så jag kommer använda den till just det den är tänkt som - att skära tårta
                    Just det, kniven är utmärkt till för att skära tårta. Det just det som kallas för bruksvärde, men det ekonomiska...........som sagt, en helt annan historia.

                    Som redan nämnts och om det inte är länge sedan och du inte heller betalat en halv förmögenhet för kniven, så kunde du gott kontakta bolaget och ge dem en skopa ovett, men det är din sak! Ha en trevlig veckända och skär i och ät din tårta :-)))))))

                    Ha det bra

                    Comment

                    Working...
                    X