Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Hängtaska ny el. gammal

Hängtaska ny el. gammal

Är detta en hängtaska och vilket glasbruk kommer den i så fall ifrån. Finskt eller Gullaskruf kanske? Runt hållet som öppnats upp på ballongen är glaset lite brunaktigt och det ser ut som den tonen flutit ut på ett parti runt hålet. Fläcken är liksom oljig på ytan. Lätt, tunn flaska.
    Bifogade bilder Bifogade bilder        

fler bilder
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Moderator cjfs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Rätta mig gärna om jag har fel, men visst är det här ett indigo-färgat exemplar av Kjell Blombergs hängtaska.

Kb 61/76

Nejdå, det är helt riktigt, cjf. En "Hängtaska" Från Gullaskruf, ritningsnummer KB 61/76, färg indigoblå. Finns i klart, grönt och ametist också.
    knappast meningslöst.

Är det? NÄR producerades dessa i så fall? den där bruna fläcken jag nämnde, vad kan du säga om den?

Det bruna är väl rester/missfärgning från tillverkningen. KB61/76 betyder Kjell Blomberg ritning 76 1961. Hur länge de tillverkades vet jag inte.
    knappast meningslöst.

Moderator cjfs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Jag kan fylla på med att den är med i kuranten från 1970, så den var nog med en bit in på 70-talet...

Citat Ursprungligen postat av cjf
    Jag kan fylla på med att den är med i kuranten från 1970, så den var nog med en bit in på 70-talet...
    Jo, den är med i 1972 också och de gick ur produktion (1974 för Gullaskruf) 1977 i samband med Krona-bruken KK.
    knappast meningslöst.

ok, Tack Raoul och Cjf. Hade oxå tanken att det var tillverkningsfläck, men från ett verktyg möjligen.

Hängtaska!? "Enlighten me please!"
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •