Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rastenberg???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rastenberg???

    Hej
    Är undermåligt superkass på att googla, fann en smörask i pressglas där det i locket finns texten: Formen för denna smörask är den första form som Rastenberg tillv år 1874 -
    Hittar inget om pressglas o Rastenberg... smörasken är ju inte märkvärdig, har sett bland annat underdelen ofta utan lock, men här står denna text i smöraskens lock. Vem var Rastenberg??
    Bifogade filer
    Last edited by Äjth; 2021-10-05, 20:35.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Sök på glashütte Rastenberg Äjthan,
    mvh prylsnubben

    Comment


    • #3
      hjälpte inte. Förstår enbart att Rastenberg är tyskt men finner inte kopplingen till Sverige här och pressglas i slutet av 1800-talet. Min smörask är väl ngn slags minnesutgåva!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Prylsnubben, har du sett denna smörask med text tidigare?
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Tyvärr, trodde (i min enfald) att någon
          av länkarna som dök upp vid Google-
          söket skulle hjälpa Dig. Själv kan jag
          inte öppna dom med min "museidator"
          som inte går att uppdatera längre.

          Comment


          • #6
            Äjth,
            Jag sökte i svenska folkräkningar och tidningar men hittade ingen person Rastenberg, så det syftar säkert på en tillverkare på den orten i Tyskland, så som Prylsnubben tipsade. Har för mig att jag läst att svenska bruk till en början importerade sina pressglasformar, så jag tror att det är där du har kopplingen till Sverige och 1800-talet. (Brasklapp: jag är nog den på forumet som vet minst av alla om glas, så jag kan mycket väl ha fel.)

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
              Äjth,
              Jag sökte i svenska folkräkningar och tidningar men hittade ingen person Rastenberg, så det syftar säkert på en tillverkare på den orten i Tyskland, så som Prylsnubben tipsade. Har för mig att jag läst att svenska bruk till en början importerade sina pressglasformar, så jag tror att det är där du har kopplingen till Sverige och 1800-talet. (Brasklapp: jag är nog den på forumet som vet minst av alla om glas, så jag kan mycket väl ha fel.)
              Du ligger nog rätt där, fick oxå upp Tyskland som ort (rastenberg) och antar att vi fått in formar från det hållet. Smörasken i sig är vanligt förekommande men har som sagt aldrig sett den med denna text. Tack Anna-Carin.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                PA Stenberg

                Du får nog läsa texten från det andra hållet. Det står sannolikt PA Stenberg, 1874. Smörasken bör vara tillverkad vid Gullaskrufs glasbruk.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
                  Du får nog läsa texten från det andra hållet. Det står sannolikt PA Stenberg, 1874. Smörasken bör vara tillverkad vid Gullaskrufs glasbruk.
                  Kompletterar Bays med vad det står.

                  Formen för denna smörask är den första form som PA. Stenberg tillv. År 1874 -

                  Comment


                  • #10
                    Tack Bay och Cenedese. Ni har så rätt. Tyckte jag verkligen nagelfarit resten men ser nu P.A.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment

                    Working...
                    X