Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd stämpel , på okänd metall?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Okänd stämpel , på okänd metall?

    Jag behöver hjälp att tyda vad för metall detta fat är gjort av, det är relativt tungt så jag gissar på tenn. Men jag har aldrig tidigare sett en sån stämpel, är det någon som vet mer om stämpeln och metallen?Click image for larger version

Name:	20210928_115323.jpg
Views:	1
Size:	87,0 KB
ID:	700596Click image for larger version

Name:	20210928_115355.jpg
Views:	1
Size:	144,8 KB
ID:	700597

  • #2
    Jag har inte sett just den stämpeln, däremot andra saker stämplade 95 %. Det brukar vara 1900-talstenn från utlandet (ofta tyskt, tror jag).

    Edit: Hej och välkommen till forumet, det glömde jag skriva!

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
      Jag har inte sett just den stämpeln, däremot andra saker stämplade 95 %. Det brukar vara 1900-talstenn från utlandet (ofta tyskt, tror jag).

      Edit: Hej och välkommen till forumet, det glömde jag skriva!
      Tack. Jag har sett identiska fat på en polsk och en portugisisk annonssida, men det har bara gjort det svårare att bestämma vilket land det kommer ifrån. Är också nyfiken på vilket djur som är avbildat på skölden.

      Comment


      • #4
        En populär form, verkar det som. Jag hittar liknande brickor i tre versioner, av tre olika tillverkare.

        Denna ser likadan ut, men är märkt på annat sätt. Tydligen tysk (Frie__G-Z__, Germany 92% - skulle det kunna vara Frieling Zinn som avses?):
        Dec 10, 2018 - Title: Antique German Art Nouveau Desk Top Pen Tray with Daisy Flowers, Price: $100 USD, Category: Antiques & Collectibles:Accessories:Pen Tray:Accessory, Shop: Neatcurios, Description: A very pretty antique Art Nouveau desk top Pen Tray. The Pen Tray is made from a pewter colored metal and is signed Frie__G-Z__, Germany 92%. It is decorated with Daisy Flowers and measures 8 3/4 x


        en till med samma form, italiensk, av Cosi Tabellini:
        Art Nouveau-style pewter Fiori Daisy pen tray, depicting stylised daisies and foliage with a polished surface. A pretty addition to a dressing table, vanity stand in the bedroom or bathroom, perfect for Art Nouveau gift ideas A perfect match for the Fiori Dip pen.... Free UK postage on orders over £50.


        Så finns den i fransk version (Les étains de Provence, 95 %):


        Men, tyvärr, din stämpel känner jag inte igen och kan inte hitta den.

        Comment


        • #5
          Tack Eskil, tror du har mer rätt än jag här. När tyskt 1900-talstenn har stämplar i äldre stil brukar de se annorlunda ut; ofta med en ängel i.

          Comment


          • #6
            Formgivningen av objektet tillskrivs Achille Gamba (1881 - 1944) på några ställen, har jag sett. Från Italien, förmodar jag. Men hans föremål har tillverkats av en mängd företag, så det besvarar inte frågan: Vad är det för stämpel? Och ännu viktigare: Vad är det för djur på stämpeln?

            Comment


            • #7
              Jag tycker det mest liknar stående björnar, ganska grovt återgivna men det är ju en vanlig heraldisk symbol.

              Comment


              • #8
                Ja, det ju fint att vi fick reda på det! Nu blir det en baggis att ta reda på tillverkaren!

                Comment

                Working...
                X