Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Okänd stämpel , på okänd metall?

Okänd stämpel , på okänd metall?

Jag behöver hjälp att tyda vad för metall detta fat är gjort av, det är relativt tungt så jag gissar på tenn. Men jag har aldrig tidigare sett en sån stämpel, är det någon som vet mer om stämpeln och metallen?Namn:  20210928_115323.jpg
Visningar: 55
Storlek:  87,0 KBNamn:  20210928_115355.jpg
Visningar: 48
Storlek:  144,8 KB

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Jag har inte sett just den stämpeln, däremot andra saker stämplade 95 %. Det brukar vara 1900-talstenn från utlandet (ofta tyskt, tror jag).

Edit: Hej och välkommen till forumet, det glömde jag skriva!

Citat Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
    Jag har inte sett just den stämpeln, däremot andra saker stämplade 95 %. Det brukar vara 1900-talstenn från utlandet (ofta tyskt, tror jag).

Edit: Hej och välkommen till forumet, det glömde jag skriva!
    Tack. Jag har sett identiska fat på en polsk och en portugisisk annonssida, men det har bara gjort det svårare att bestämma vilket land det kommer ifrån. Är också nyfiken på vilket djur som är avbildat på skölden.

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019
    En populär form, verkar det som. Jag hittar liknande brickor i tre versioner, av tre olika tillverkare.

Denna ser likadan ut, men är märkt på annat sätt. Tydligen tysk (Frie__G-Z__, Germany 92% - skulle det kunna vara Frieling Zinn som avses?):
    https://www.pinterest.se/pin/434949276510728053/

en till med samma form, italiensk, av Cosi Tabellini:
    https://italian-pewter.co.uk/product...ritannia-metal

Så finns den i fransk version (Les étains de Provence, 95 %):
    https://www.ebay.fr/itm/293763954509

Men, tyvärr, din stämpel känner jag inte igen och kan inte hitta den.

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Tack Eskil, tror du har mer rätt än jag här. När tyskt 1900-talstenn har stämplar i äldre stil brukar de se annorlunda ut; ofta med en ängel i.

Reg.datum
    okt 2019
    Formgivningen av objektet tillskrivs Achille Gamba (1881 - 1944) på några ställen, har jag sett. Från Italien, förmodar jag. Men hans föremål har tillverkats av en mängd företag, så det besvarar inte frågan: Vad är det för stämpel? Och ännu viktigare: Vad är det för djur på stämpeln?

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag tycker det mest liknar stående björnar, ganska grovt återgivna men det är ju en vanlig heraldisk symbol.

Reg.datum
    okt 2019
    Ja, det ju fint att vi fick reda på det! Nu blir det en baggis att ta reda på tillverkaren!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •