Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Gamla eller nya?

Question Gamla eller nya?

Hej hittade dessa små fiskar i porslin
    Tror dom är tänkta till att lägga ätpinnar på. Eller är det till smörkniv?
    Tacksam för svar/ mvh
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019
    De är avsedda att lägga ätpinnar på. Om du googlar på "fish chopstick holder" eller "fish chopstick rest" så ser du en massa olika sådana med fiskform. (Ta bort ordet "fish" så får du en massa andra varianter).
    Men de duger säkert även att lägga smörknivar på. I Sverige brukar vi kalla sådana smörhundar, även om de inte alltid liknar hundar.
    Här står det lite om stämpeln "import": https://www.signaturer.se/Europa/import.htm

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Fast jag förstår frågan. På signaturer.se står att de här stämplarna försvinner omkring 1950.

Jag tycker inte den här ser så gammal ut - fish chopstick holders användes ju inte i Sverige på 1940-talet, och den här stilen liknar mer mycket senare import. Jag har sett andra saker som har fått mig att fundera och tror nog att det finns en del betydligt modernare exempel på användningen. Men jag har inget konkret belägg.

Reg.datum
    okt 2019
    Ja, det FBQ skriver kan stämma. Texten i "Stämplar och Signaturer" är lite luddig.

Den anonyma stämpeln "import" för porslin som exporteras till Sverige upphörde runt 1950, kanske 1953-1954. Fast gods som inte var avsett för den svenska marknaden kan ha fått stämpeln senare och därefter kommit hit på olika vägar.

Tack för era svar, är garanterat till ätpinnar.
    Dock är det svårt att fastställa ålder.
    Dom är väldigt välgjorda fin blå färg.
    Kan dom vara nya? 2000tal?

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag tror att det är möjligt att de är så nya som 2000-tal.

Misstänker det med, dock väldigt dekorativa😊

Reg.datum
    okt 2019
    Det skulle verkligen förvåna mig om de var från 2000-talet. I vilket land tillverkades de? Vilket land var så ljusskyggt att man inte ville sätta ut ursprunget? Vilket land importerade dessa anonyma föremål?
    Om svaret blir att de "känns" nya, så undrar jag: Hur många sådana föremål har du känt på tidigare? Har du ens känt på dessa? (Ja, den sista frågan är inte ställd till Loppa, hon har nog haft möjlighet att känna på ytan).

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Det ser ut som fiskarna är djupstämplade.
    Kan det möjligen stå ARABIA, har sett före-
    mål färgstämplade IMPORT och djupstämplade
    ARABIA tidigare.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2021-09-29 klockan 12:49.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
    Det skulle verkligen förvåna mig om de var från 2000-talet. I vilket land tillverkades de? Vilket land var så ljusskyggt att man inte ville sätta ut ursprunget? Vilket land importerade dessa anonyma föremål?
    Om svaret blir att de "känns" nya, så undrar jag: Hur många sådana föremål har du känt på tidigare? Har du ens känt på dessa? (Ja, den sista frågan är inte ställd till Loppa, hon har nog haft möjlighet att känna på ytan).
    Idag tillverkas ju mycket helt utan märkning. Mycket görs ju i Sydostasien, kanske Kina. Idag finns vad jag vet inga som helst krav på ursprungsmärkning. Sedan är ju frågan om varför man valt att stämpla Import på föremålet. Idag börjar ju mycket av det som var belagt med krav på importstämpling ses som retro, möjligen kan det ju tänkas att man velat anspela på det. Jag vet egentligen inte alls. Kanske är det så att vissa länder har krav märkning av importerat porslin.

Och jag kan inte minnas om jag faktiskt känt på de här sakerna. Bara observerat att de sett helt nya ut, både i modell och tillverkning. Sedan är ju visst kinesisk tillverkning även på 1940-talet också ganska mekaniserad. Jag får väl lägga det på minnet till nästa gång jag springer på något.

Om prysnubben sett saker med Arabiastämpeln och importstämpel är ju det en möjlighet. Sedan känns det väl lite konstigt att Arabia skulle välja att stämpla sina saker import. Men, sker inte Arabias tillverkning huvudsakligen i Asien idag? Det skulle ju i så fall kunna vara en förklaring. Jag ser att de här har någon slags djupstämpel under den tryckta.
    Senast redigerat av FBQ den 2021-09-29 klockan 20:03.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •