Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barockljusstake mässing frågor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Barockljusstake mässing frågor.

    Hej!

    Är det någon som är bra på mässingsstakar som kan hjälpa mig? Behövde en ljusstake och köpte en barockljusstake jag tyckte var lite rolig.

    Vill gärna veta mer om den t.e.x ålder eller möjlig tillverkare härkomst?
    Eftersom jag inte hittat någon liknande stake på nätet som har exakt samma typ av släta ikkemönstrade och "vågiga" manschetter eller vad bläcken/skivorna heter som sitter längs staken - en mindre vid toppen och en större vid basen så undrar jag lite om dom är original eller ett senare påfund ?. Antingen lagade eller senare dit-lödda är dom iaf och allt på utsidan verkar ganska nyputsat av tidigare ägare. "Basen" och "halsen" känns iaf som rätt gamla, kan 1700/1800-tal passa eller kan det t.o.m vara 1600? Tyvärr inte hittat nån stämpel, men däremot ett gammalt vardagsinköpskvitto runt en ljusstump som trillade ut = )

    Bifogade filer

  • #2
    Tyvärr får jag väl säga att den här ser betydligt modernare ut.

    Den här typen av barockljusstakar var moderna som kopior under slutet av 1800- och början av 1900-talet. Ganska många tillverkare, Gottfrid Carlsson i Eskilstuna gör dem bland annat. Den här ser ganska hantverksmässigt gjord, det gör att jag snarast tror att den är ännu lite senare, blomsterdekorationen ser mest ut som den brukar göra på 1900-talsvarianter. Jag har sett liknande gjorda som hemsjlödsalster så sent som på 1960-talet.

    Du borde kunna hitta snarlika på nätet, här är några https://auctionet.com/sv/733317-ljus...kstil-1900-tal

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Tyvärr får jag väl säga att den här ser betydligt modernare ut.

      Den här typen av barockljusstakar var moderna som kopior under slutet av 1800- och början av 1900-talet. Ganska många tillverkare, Gottfrid Carlsson i Eskilstuna gör dem bland annat. Den här ser ganska hantverksmässigt gjord, det gör att jag snarast tror att den är ännu lite senare, blomsterdekorationen ser mest ut som den brukar göra på 1900-talsvarianter. Jag har sett liknande gjorda som hemsjlödsalster så sent som på 1960-talet.

      Du borde kunna hitta snarlika på nätet, här är några https://auctionet.com/sv/733317-ljus...kstil-1900-tal

      Hej!
      Tack för svar!, Försöker lära mig lite mer om sånt här.. Håller med om att den på vissa sätt känns ganska modern och rätt "hemmagjord" och slöjdad, speciellt dom där bläcken. Det var mest på undersidan jag tyckte den kändes lite gammal, och att man inte såg någon modern skruv/mutter. Den verkar istället ihoplödd i ett stycke? Har förstått att det är vanligt med såna där linjer från trycksvarvning också från och med en viss tid, men den här kan man ju se att plåten är utbankad istället vilket jag tänkte kunde ha att göra med att den va äldre, men det kanske är som du säger att det tvärtom är en modern hemslöjdsteknik istället?

      Comment


      • #4
        Nej, ibland (eller ganska ofta) är det inte helt lätt att avgöra ålder på mässing. När man bara har foton att gå på är det ju också svårare. 1900-talsljusstakarna är ju kopior på äldre ljusstakar, så stilen är ju i grunden samma. Ibland är det lättare, manchetterna som du påpekar är ju synbarligen gjorda av maskinpressad mässing, andra delar är svårare att se. Men de äldre är inte gjorda av färdigvalsade plåtar, de är vanligen tynnre men tjockleken på mässingen varierar på ett helt annat sätt.

        Kopiorna är ju också ofta gjorda efter typexemplar i museer varför dekor och annat ofta följer en eller några givna mallar på ett annat sätt än gamla.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Nej, ibland (eller ganska ofta) är det inte helt lätt att avgöra ålder på mässing. När man bara har foton att gå på är det ju också svårare. 1900-talsljusstakarna är ju kopior på äldre ljusstakar, så stilen är ju i grunden samma. Ibland är det lättare, manchetterna som du påpekar är ju synbarligen gjorda av maskinpressad mässing, andra delar är svårare att se. Men de äldre är inte gjorda av färdigvalsade plåtar, de är vanligen tynnre men tjockleken på mässingen varierar på ett helt annat sätt.

          Kopiorna är ju också ofta gjorda efter typexemplar i museer varför dekor och annat ofta följer en eller några givna mallar på ett annat sätt än gamla.
          Ja ok förstår, mässingen på bottenplattan och pipan känns lite grövre och tyngre i det, men kan ju vara att de använde en annan kvalitét på de elementen. Så är säkert så att den är tillverkad som kopia i början av 1900 någon gång som du säger då. Kanske också därför dom inte brydde sig om att stämpla, men det gjorde man kanske inte alltid ändå? Du får gärna skicka om du har jämförelser/exempel där man ser skillnaden på maskinpressad vs gammal mässingsplåt!

          Comment


          • #6
            Jag vet inte om jag äger något bra exempel, och det är inte lätt att få det att synas bra på bild heller. Oftast brukar snarast att plåten är tunn vara ett tecken på ålder. Här https://bukowskis.com/sv/lots/868140...arock-1700-tal är ett par ljusstakar där det mesta talar för ålder, att de vridna skaften inte är helt jämna och vidgar sig mot mynningen är ju också typiskt på äldre ljusstakar.

            Comment

            Working...
            X