Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knabstrup

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Knabstrup

    Finns det någon där ute som kan berätta något om detta Knabstrupkrus. T.ex ungefärligt tillverkningsår.
    Bifogade filer

  • #2
    Hej trollet
    Här kanske du kan leta upp ditt krus:

    www.starkeld.com

    Comment


    • #3
      Tack för svar Larspeter men jag har redan gått igenom den länken och har tyvärr inte hittat nåt som liknar mitt krus.

      Comment


      • #4
        Även om hemmet känns vara översvämmat av lampfötter, gick det inte att motstå denna 28 cm. höga (keramikdelen) från Knabstrup.

        Nu hoppas jag att Gideon eller någon annan kunnig har några synpunkter på bl.a. ålder.

        Hoppas också på tips om lämplig lampskärm.

        Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of Åsgarn 002.jpg
Views:	1
Size:	48,0 KB
ID:	536004 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of Åsgarn 003.jpg
Views:	1
Size:	47,8 KB
ID:	536005 Click image for larger version

Name:	Resize of Åsgarn 004.jpg
Views:	1
Size:	44,7 KB
ID:	536006

        Comment


        • #5
          Så här blev det med en skärm.

          Kanske att Bodil känner till något om ålder, etc.


          Click image for larger version

Name:	Dansk keramik 001.JPG
Views:	1
Size:	63,4 KB
ID:	565469?

          Comment


          • #6
            Hej Bengt H.,

            Lampefoden virker til at være i det man kalder lakkeramik og med dekoration i sprøjteteknik, og er derfor fra omkring
            1930´erne eller 1940´erne.

            I bogen “Keramik & Tegl” beskrives det således:

            Sidst i 1930´erne kom lakkeramik på mode. Dette forsatte i 1940´erne, nu vel nok mere på grund af mangel på glasurråstoffer. Knabstrup producerede også lakkeramik som fade, skåle, askebægre og vaser. Emnerne blev glaserede indvendigt for at være tætte og brændt een gang, derefter blev de dekoreret ved påsprøjtning af lak i en changerende brun, grå eller orange farve. Over denne grund blev dekorationerne påsprøjtet med små fine sprøjtepistoler gennem skabeloner af metalfolie eller karton. Dekorationerne var især blomster og frugter, men også landskabsmotiver var populære.”

            Jeg viser her en gammel vase, som jeg mener også er i lakkeramik. Men den er stemplet med en ovn med røg uden teksten Knabstrup, hvilket skulle betyde, at den er fra før 1928, hvor mærket ovn med knabstrup-navnet blev indregistreret.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Mange tak, Bodil, for upplysningen om Knabstrups tidiga produktion!

              Comment


              • #8
                Hej igen Bengt H. - en tillægsbemærkning:

                Jeg havde faktisk overset et lille kapitel specielt om lampefødder!
                På side 248 i bogen “keramik & tegl” oplyses det, at den første kendte lampefodsmodel fra Knabstrup er fra 1930. Lampefødderne kom forholdsvist sent i produktion, fordi elektriciteten kom senere ud på landet. Alle modellerne var i lakteknik og med cream eller drap (lys gråbrun) bundfarve. Dekorationerne var bl.a. skygget rose eller skygget orkide´.

                Der er desværre ikke noget foto af de beskrevne lampefødder, men jeg tror faktisk, at din lampefod har en orkide´som dekoration. Den kan således være blandt de første brugte dekorationer/ produkter indenfor lampefødder, og som blev produceret gennem 1930´erne og ind i 1940´erne.

                Comment


                • #9
                  Her er 2 eksempler ligeledes på ældre vaser i lakteknik. Den store gulvvase er omkring 40 cm i højden. De er begge set på butiksloppis, og de er ret almindelige og ses mange steder, som regel ret slidte og efter min mening mest interessante set i et historisk perspektiv. Vaserne kan sandsynligvis også være fra 1930´erne og 40´erne, men måske kan den lille røde vase være fra 1920´erne?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Tack så mycket för ytterligare intressanta upplysningar om lampfötterna, Bodil!

                    Tack också för bilderna på vaserna!

                    Comment


                    • #11
                      Nu fandt jeg min måske ældste lille vase fra Knabstrup, som minder i formen om de 2 andre mindre vaser jeg har vist. Den er hånddekoreret på vasens hals, har ovnstempel uden navnet Knabstrup samt nr.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Her kommer en ældre vase med nummer 8; den er købt for mange år siden fordi jeg er glad for striber og kan lide det stringente udtryk. Selvom vasen er slidt og ikke i "fint" materiale, er den elegant efter min smag. Nu er nummer 4, 5, 7 og 8 vist - hvordan mon 1,2, 3 og 6 ser ud?

                        Ser man disse ældre vaser fra Knabstrup på loppis eller lignende steder i Sverige?

                        Hilsen
                        Bodil
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Min største vase fra Knabstrup står i opgangen til paraplyer m.v. Den er 42 cm høj, og har ikke et indridset nummer, men stempel og mærkat med modelnummer og dekorationsnummer. Den også også i lakteknik, og jeg tror, at den også er fra perioden 1930´erne og 1940´erne.
                          Bifogade filer

                          Comment

                          Working...
                          X