Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En "vanlig" Östervik knoppis.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En "vanlig" Östervik knoppis.

    Som så många andra tycker jag att knoppölen är vackrare i olika gröna nyanser jämfört med brunt. En annan sak som är lite kul med just knoppölen är att man kan finna väldigt ovanliga saker utan att behöva leva på vatten och bröd i en månad. Jag har till exempel aldrig tidigare sett en Östervik i den här gröna färgen, ej heller med ett så pass stort årtal undertill. Betalade 20 kr. på en loppis för si så där fem år sedan.
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

  • #2
    Har du busat i Paint eller har flaskan den här färgen på riktig?

    Comment


    • #3
      Nix, inget Paintbus här, flaskan är i den färgen som fotot visar.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

      Comment


      • #4
        Ja då var den ju lite extra, jag har bara hittat dem i bruntglas, kan inte
        påminna mig att du visat den för mig när jag varit hos dig.

        Men det är ju så många buteljer du har, man ser inte flaskorna för allt
        glas ( eller om det brukar vara att man inte ser skogen för alla trän )?

        Comment


        • #5
          En Storflaska GÅr Inte Av FÖr HalvbutÄljer!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av 766
            En Storflaska GÅr Inte Av FÖr HalvbutÄljer!
            Vad är en Storflaska? Extra stor på höjden ? bredden ? . Eller har det en betydelse som en nybörjare inte förstår? Förklarsa dig 766. (766, är det djävulens tecken?)

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Julius
              Vad är en Storflaska? Extra stor på höjden ? bredden ? . Eller har det en betydelse som en nybörjare inte förstår? Förklarsa dig 766. (766, är det djävulens tecken?)
              För 766 räcker inte mina bokstäver L.S. Jag har blivit omdöpt till Storflaskan av honom, om det är en omdöpning man ska ta positivt eller negativt vete sjutton. Jag vill minnas att djävulen körde med 666, denne man ligger hundra pinnar högre.
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

              Comment


              • #8
                Dessutom ska numret vara 616!

                Jag såg för 2-3 månader sedan en forskare på kanalen Dicsovery
                som var expert och tolkade gamla skrifter.

                Enligt honom var det feltolkat och skulle vara 616, dessutom var
                talet riktat till en levande jävul, Cesare Nero var personen som
                skriften menade.

                Det var inte fritt att kritisera och tala illa om överheten då, utan
                man fick som i detta fall koda personen man tala illa om.

                Sifrorna ska i alfabetet ge namnet Nero, som var en mycket hatad
                och man kan nog kalla honom antikrist också.

                Comment


                • #9
                  Snurrar vidare på den här tråden rörande färgerna på Östervikarna. LS visade en ljusare grön variant och A.F undrade om det verkligen stämde, --vilket det gjorde. Håller en grön 1/3 östervikare i handen mot den ljusa himlen och den blir då ganska ljus, men på plats bland de andra i husmörkret är den mkt mörkt grön. Var det under krigsåren de gröna producerades? bristen på ngt eller tillsatsen av ngt annat gav dem färgen??? hittar inte rätt i litteraturen eller länkarna nu, kan någon fylla ut mina tomma frågetecken?
                  Nu cyklar jag lite! LS´s flaska är från 1915, min rån 1900 + 14, en markering av årsmärkningen rent av, som en parentes bara. 1:a v-kriget började väl 1918 och då stämmer det inte som jag trodde.
                  Last edited by Äjth; 2007-06-28, 12:12.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    1:a v-kriget började väl 1914.
                    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                    Min hemsida: www.antikflasker.dk

                    Comment


                    • #11
                      1914, tänk att inte skolkunskaperna sitter! Hur i himmelens namn ska något fastna??? Inte nog med att jag är människa, jag är trött oxå! vart är världen på väg?!"
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        1914, tänk att inte skolkunskaperna sitter! Hur i himmelens namn ska något fastna??? Inte nog med att jag är människa, jag är trött oxå! vart är världen på väg?!"
                        ...vart är världen på väg?!" - Fremad (framåt ?) - vad det så må indebäre?
                        Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                        Min hemsida: www.antikflasker.dk

                        Comment

                        Working...
                        X