Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverkare? Allmoge-krus märkt VF?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Tillverkare? Allmoge-krus märkt VF?

    Var kan detta krus vara tillverkat och hur gammalt kan det tänkas vara? Det är märkt VF vid vardera hänkels fäste.

    Tacksam för hjälp.

    Click image for larger version

Name:	7E160A48-A464-472C-B894-FA68D6E94EDF.jpg
Views:	1
Size:	99,5 KB
ID:	700506Click image for larger version

Name:	C214CDBB-A931-4336-B1A2-9864CD031898.jpg
Views:	1
Size:	108,0 KB
ID:	700503Click image for larger version

Name:	493E9D48-0BBF-485D-AEC4-B2C7E1E84CCE.jpg
Views:	1
Size:	69,8 KB
ID:	700504Click image for larger version

Name:	90EB1992-210E-4455-944E-9007ED7F766B.jpg
Views:	1
Size:	81,2 KB
ID:	700505Click image for larger version

Name:	025F4EC3-D115-4A02-97DC-1E457ED06419.jpg
Views:	1
Size:	84,3 KB
ID:	700502

  • #2
    Spännande! Aldrig sett förr.

    En gissning skulle kanske kunna vara Vimmerby Forsberg, men jag undrar om det är rätt.

    Comment


    • #3
      Håller med jonasgun, kommer inte heller på något bättre.
      Tror dock inte riktigt på det, Sydsverige känns dock nära
      till hands. Stämpel istället för ristad märkning känns dess-
      utom som att det måste finnas fler föremål från denna
      tillverkare, enskild krukmakare eller verkstad. Trevligt krus.

      Comment


      • #4
        Jag såg ett mycket snarlikt på tradera för en tid sedan - det skulle kunna vara det här? Blev nyfiken och funderade på om jag skulle köpa men kändes lite vanskligt bara på lite halvdana foton.

        Kunde inte komma på vad VF kunde stå för då, men tror som prylsnubben på Sydsverige. Kanske till och med något grannland?

        Comment


        • #5
          En del krukmakare valde att kalla sina verkstäder/fabriker för fajans- (fayance-) fabriker, och en spekulation kan vara att bokstaven F är förkortning av något sådant. Dessa verksamheter har ju förblivit helt anonyma och bortglömda. Bland annat drev två bröder Vianden en verkstad som benämndes som fayancefabrik i Sundsval under några år vid 1800-talets senare del.
          Nu tror jag dock inte det minsta på att detta krus skulle komma från denna verkstad, men det kan kanske finnas andra alternativ med ett V som första bokstav.

          Comment


          • #6
            Jag tycker ju att stilen på stämpeln känns mycket ålderdomlig (1700-tal eller tidigt 1800-tal) Men, det behöver ju inte betyda krukan (detta är inget krus :-) )är så gammal.

            Comment


            • #7
              Tack för era svar och spekulationer om kruset/krukan. Det är inhandlat på loppis i Skåne så Sydsverige/Danmark kan säkert stämma. Jag tyckte det var charmigt och kunde ej motstå det trots det kanske väl långt gångna bruksslitaget. Hur gammalt kan det tänkas vara? Var det så vanligt att även undersidan glaserades på dylika allmoge-föremål eller kan det säga något om ålder/ursprung?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av bambambeatbox Visa inlägg
                Tack för era svar och spekulationer om kruset/krukan. Det är inhandlat på loppis i Skåne så Sydsverige/Danmark kan säkert stämma. Jag tyckte det var charmigt och kunde ej motstå det trots det kanske väl långt gångna bruksslitaget. Hur gammalt kan det tänkas vara? Var det så vanligt att även undersidan glaserades på dylika allmoge-föremål eller kan det säga något om ålder/ursprung?
                Aha, då var det inte din som låg ute på tradera? Då har det ju alla fall funnits en till ute på marknaden för inte så länge sedan, kanske fler dyker upp. Generellt sett brukar inte äldre vara glaserade undertill, eller ha glasyr bara invändigt och en bit ned på halsen. Men det handlar ju också lite om huruvida det varit enklare eller lite mer påkostade kärl. Att personen i fråga märkt godset tyder ju på att det varit någon som velat stoltsera med sina varor.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Aha, då var det inte din som låg ute på tradera? Då har det ju alla fall funnits en till ute på marknaden för inte så länge sedan, kanske fler dyker upp. Generellt sett brukar inte äldre vara glaserade undertill, eller ha glasyr bara invändigt och en bit ned på halsen. Men det handlar ju också lite om huruvida det varit enklare eller lite mer påkostade kärl. Att personen i fråga märkt godset tyder ju på att det varit någon som velat stoltsera med sina varor.
                  Nej möjligt den legat ute och den sålts på loppis om den tidigare ägaren ej fick den såld på Tradera isf. Jag får försöka forska vidare i vem tillverkaren kan vara för det hade varit kul att veta!

                  Comment


                  • #10
                    "Snillen spekulerar", kanske?
                    "Det människan sår, skall hon också skörda" Galaterbrevet 6:7, Paulus.

                    Comment

                    Working...
                    X