Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Guldstämplar

Guldstämplar

Jag har hittat en gammal vigselring från 1906 (D7) och skulle gärna vilja lämna den till efterlevande.

Min fråga är GULDSMEDENS NAMN.
    Guldsmedens initialer är "VH ".

Tillverkningsorten, T, kan vara Trelleborg, Tomelilla, etc.
    (Det finns en VH registrerad 2007 men det är natuligtvis inte han)
    Har försökt hitta förteckning på nätet men inte lyckats. Kontakt med Nordiska museet ledde inte till något. De hade inte tid att svara på frågor.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Det är nog Vilhelm Hartman i Trelleborg - han är ende guldsmeden med initialerna VH i folkräkningarna vid den tiden (det finns även några guldsmedsarbetare med de initialerna, men jag förmodar att som anställda hade de inte egna stämplar, och dessutom bor ingen av dem i städer på T).

Tack för svaret Anna-Carin. Har försökt få svar från flera olika ställen men misslyckats. Nordiska museet vill inte svara på frågor. Det statliga verket som har som uppgift att ha koll på guld- och silverstämplar vet inte. Kulturen i Lund har försökt hitta det men hittills inte lyckats. Stadsbiblioteket i Malmö saknas referenslitteraturen förmodligen stulen. osv osv. Så tack än en gång.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •