Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Infärgat eller åldrat ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Infärgat eller åldrat ?

    Ljusstake, ganska vanlig modell, Limmared andra halvan 1800-tal. Tyckte först att det var den där lila tonen men vid närmare betraktande ser det nästan infärgat ut då tonen är så jämn.Click image for larger version

Name:	20210905_153756.jpg
Views:	1
Size:	147,0 KB
ID:	700410 Vad tror ni?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Vet ju inte, men jag har haft en fruktskål från ungefär samma tid i nästan samma ton från min morfars morbror, och jag har varit övertygad om att det har handlat om åldring.

    Det handlar ju om tillsats av manganoxid, som görs för att avfärga glaset, och den är känslig för solljus. Jag har hört någon annanstans att de vid den här tiden ofta lyckades överdosera manganoxiden - kan ha varit i någon gammal tråd här på PES. Ljusstaken var ju alltså inte så här lila från början, men när den stått framme några år börjar den ganska snart dra alltmer mot lila.

    Comment


    • #3
      Jo jag förstår men har inte sett en sån här kraftig toning, men Tack för svaret, det stämmer säkert.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Nej, en del saker har ganska kraftig färgton, så jag förstår om du undrar. Och det har ju inte nödvändigtvis med hur gamla de är att göra. Jag kan ha fel, men jag tror det här är oavsiktigt.

        Comment

        Working...
        X