Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Dorn... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dorn...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dorn...

    ..spikidrivare. men hur gammal
    och vilken firma bakom patentet?
    Mer än A B ERKI, Stockholm, hittar
    inget om den.
    Bifogade filer

  • #2
    Har ingen aning om ålder på föremålet, eller tillverkaren, men det väcker minnen. Det fanns ett sådant verktyg i min pappas verktygslåda och det användes till nubb eller småspik. Det är ett genialt verktyg, magnetiskt, så nubben hålls på plats inuti "röret". Sedan slår man till med en hammare i andra änden - och fingrarna förblir oskadda! Detta fanns på PES:

    Skulle inte tro att det är så väldigt gammalt, enligt Fahlis fanns sådana att köpa på 80-talet. (1980 får vi väl förmoda).

    Comment


    • #3
      Prylsnubben,
      Aktiebolaget Erki nämns några gånger i tidningar 1913-1915. På kringla.se framgår att företaget var generalagent för Carl Lindströms Parlograph (en diktafon enligt svenska Wikipedia), nån gång kring samma tid. Engelska Wikipedia skriver också om Carl Lindström och hans företag Parlophon (senare Parlophone Records) som grundades 1896 och köptes upp 1926, och så småningom producerade skivor med bl.a. Beatles och Peter Sellers. ... vänta, har jag halkat in på ett sidospår nu? Jomenvisst... Men hur som helst, hur låter 1910-talet eller däromkring som gissning för din dorn?

      Comment


      • #4
        Tack Eskil och Anna-Carin, nog låter väl 1910-talet och
        kringla.se bättre än 1980-talet och Clas Ohlson, eller...?

        Comment


        • #5
          Nej, inte trodde jag att den var från Clas Olsson och 1980-tal. Det var nog i den vevan den sortens verktyg i stort sett försvann och ersattes med häftpistoler. Denna, som du visar Prylsnubben, har ett enklare och mera ursprungligt utseende, inte så greppvänlig som de senare. Den påminner om den som min pappa hade. Den bör han ha köpt i början av sin "karriär", på 30-talet, kanske.
          Jag letade efter det verktyget i hans samlingar men det fanns inte där. Han var inte den som kastade fungerande saker i onödan, så den måste ha förlorat någon av sina egenskaper. Kanske den magnetiska? Vid upprepade slag, så kan nog den magnetiska förmågan försvinna och verktyget blir betydligt sämre - nästan obrukbart. Eller så fungerade inte fjädermekanismen, med samma resultat.

          Comment

          Working...
          X