Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Patronkniv....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Patronkniv....

    ...liten kolstålskniv (blad) i en tomhylsa
    från ammunition till ett gammalt mauser-
    gevär (tror jag). De dubbla "midjorna" på
    patronen känner jag dock inte igen, såg
    något om "blindpatron" men spetsen på
    kulan var mycket spetsigare än denna.
    Om någon trench art intresserad vet mer
    om denna så vore det intressant.
    Bladet är ju av kolstål så "kniven" bör ju
    ha en viss ålder.

    PS Hittade denna, visst är det rätt ammo.
    (ingen märkning i botten på min dock).
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2021-08-05, 18:53.

  • #2
    Visst är den modellerad efter en blindpatron till mausern, har en hemma någonstans. Jag läser att blindpatron m/06 var svartmålad och att m/19 var förnicklad, den här som är förnicklad borde vara gjord efter m/1919. Min är vad jag minns helt i koppar, jag kan tänka mig att eventuell färg och annat är borta.

    Men den här är inte gjord av en blindpatron, utan bara modellerad efter en, de riktiga har tillverkarstämpel, årtalstämpel och kronans stämpel i botten som riktiga patroner. Därför är den väl inte någon slags "trench art". Däremot kanske såld som souvernir till värnpliktiga.

    Patronen är modellerad efter gamla ogivalkulan som är rundare framtill en den moderna spetskulan som kom 1941, blindpatronerna såg också ut så tidigare.

    Comment


    • #3
      Knepigt, vore det inte enklare att göra den av en
      genuin löspatron. Det kan ju inte ha varit svårt att
      hitta dessa på diverse skjutbanor vid regementen?
      Ålder måste den ju ändå ha eller är kolstålsbladet
      också en efterrapning?
      PS När vi var små i Borås gick vi ofta och plockade
      både hela patroner och tomhylsor på I 15-s skjut-
      bana. Dom hela tog vi isär och hällde bladkrutet i en
      burk. Krutet tändes på när vi tyckte att det var lagom
      mycket krut i burken. Vi la även patroner på järnvägs-
      rälsen, men det är preskriberat nu hoppas jag.
      Last edited by prylsnubben; 2021-08-05, 23:53.

      Comment


      • #4
        Nej, jag tror absolut att den har åldern, gissningsvis då mellan 1919 och 1941.

        Jag vet inte heller varför man inte valde att använda en riktig patron. Kanske var det svårt att få till räfflorna i en vanlig patron, blindpatroner hittar man ju inte så ofta på skjutbanor eftersom de inte är avsedda att avfyras, jag hittade min på fd regementsområdet i Falun. Kanske handlade det också om att man behövde ganska många.

        Men det slog mig att jag kanske hade fel och att den kanske verkligen är riktig, alla blindpatroner kanske inte är lika. Med utbrottet av andra världskriget behövdes ju en massa krigsmateriel, säkerligen däribland en massa blindpatroner för nya rekryter. Det är möjligt att detaljer som bottenmärkningen som egentligen inte behövdes rationaliserades bort.

        Jag tyckte också räfflorna såg lite mjukare ut än de på min men det kan ju också ha varierats.
        Last edited by FBQ; 2021-08-06, 16:39.

        Comment


        • #5
          Städade ur mina flyttlådor och hittade min blindpatron. Den stämplade undersidan säger att den är från 1918.

          Enligt wikipedia fanns tre varianter av blindpatroner:

          Blind m/06, hela patronen svart
          Blind m/19, hela patronen förnicklad
          Blind m/41, förnicklad hylsa med grön projektil

          När jag fick utbildning på m/96 i början av 1990-talet. hade vi förnicklade blindpatroner med grön projektil - de var ganska lätta, de kan till och med ha varit helt i nickel. Men det var ju med spetskula, den infördes ju 1941 så det är ju rimligt att man bytte till den då. Min bör rimligen vara M/1906. Nu är den helt kopparfärgad, men färgen kan ju ha försvunnit, jag ser en del svarta fläckar, svårt att säga om det är korrossion eller färg som finns kvar. Prylsnubbens är ju av annan modell, med färre "band", den vi hade på 1990-talet hade bara två "band", så det är ju inte orimligt att det här är ett senare drag.
          Click image for larger version

Name:	20220502_200417.jpg
Views:	1
Size:	48,9 KB
ID:	576191Click image for larger version

Name:	20220502_200609.jpg
Views:	1
Size:	24,4 KB
ID:	576192
          Jag trodde att den kunde vara kopierad av knivtillverkaren eftersom den saknade märkning som riktiga patroner, men har inte för mig att mina på 1990-talet hade riktig märkning heller. I så fall är den nog gjord av en riktig blindpatron, och modellen bör vara m/1919.
          Last edited by FBQ; 2022-05-02, 20:07.

          Comment


          • #6
            Här en som lär ha gjorts av min mors kusin som sägs ha varit vapenhantverkare vid I 15 i Borås på 1920-talet
            Icke-avfyrad patronhylsa, märkning i botten, kaliber 6,5 mm

            Click image for larger version

Name:	Patronkniv.jpg
Views:	1
Size:	10,5 KB
ID:	576193

            Comment

            Working...
            X