Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas [ID: Ludwig Klopfer, Lu Klopfer, Kunsttöpferei Johann Lipp, Mering, Tyskland]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vas [ID: Ludwig Klopfer, Lu Klopfer, Kunsttöpferei Johann Lipp, Mering, Tyskland]

    Sambon kom hem med denna och var förtjust, liksom jag blev! Trodde först det måste vara Ingrid Atterberg, fel fel. Omärkt. Kul, det blev alltså ngt att grunna över. Vill gärna tro att den är skandinavisk. Härlig tyngd, 15 cm hög. Fyllig glasyr. Nä, måste till jobbet nu. Ha en bra dag alla!


    ----

    Länk till tråd med information

    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-16, 22:37. Anledning: Lagt till länk
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Nä, troligen inte skandiavisk. Man ska nog leta mer söderut som Tyskland eller Italien. Det är mycket ovanligt med svart skärv häruppe (om det ens funnits alls). Jag vet inte om den är svart naturligt eller infärgad.

    Comment


    • #3
      Jag röstar definitivt för italiensk.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Den har inte den lätthet som jag annars tycker italiensk keramik har. Nej den är inte naturligt svart utan infärgad. Godset är beiget som fin sand.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Du kanske har ramlat på en italienare med kvalitet för en gång skull. Eftersom det finns så många olika tillverkare så skiljer sig ju råmaterialet och tillverkningsmetoderna mellan de olika fabrikerna. Utseendemässigt samlar nog de olika aktörerna på samma "marknad" ihop sig för igenkänningsvärdets skull (Gud vad jag svamlar. Förstår du hur jag menar?) vilket innebär liknande form i samma kulturområde. Utseendet är alltså viktigare än materialet vid bedömningen av härkomst. Kvalitén spelar roll först vid urskiljandet av producent. Såvida det inte handlar om en ren renommésnyltning förstås, då den kan vara tillverkad varsomhelst. Men de är ofta mycket sämre i utförandet.

          Comment


          • #6
            Jo jag förstår nog hur du menar! Italiensk keramik brukar väl ändå ha en märkning?
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              En käck liten pappersetikett kan ha fixat den detaljen en gång i tiden. Även Rörstrand har på 50- och 60-talet ibland förlitat sig enbart på den lätt avdragbara igenkänningssignaturen. För att inte tala om allt glas där etiketten försvunnit...

              Comment


              • #8
                Nämen hörru, Peter!
                Det är tur att jag är kille nog att knyta, för annars skulle flickan kinka bort allt som finns påklistrat det keramikberg jag sitter på....

                Tänk söderöver, och varför inte Vallauris?

                Mvh
                Roland J

                Comment


                • #9
                  Är lite osäker på vad du menar nu, Gideon... Knyta?
                  Vallarius har jag ingen susning om överhuvudtaget, så det får stå för dig.

                  Comment


                  • #10
                    Nu ska vi inte gå in på små detaljer, såvida Du inte har större...skäl att anföra?



                    Usch, vad lång textlänken blev, men jag hoppas att den funkar.
                    Det behöver inte vara just Jean Gerbino, men i hans trakt vartfall.
                    Provokationsförslaget är säkert starkt nog, för att en bättre vetare hoppar in med namnet på keramikern.

                    Comment


                    • #11
                      Ludwig Klopfer [ID: Lu Klopfer, Kunsttöpferei Johann Lipp, Mering, Tyskland]

                      Ibland gäller det att vara snabbtänkt, när svaret ligger och lurar runt hörnet och strax ger sig iväg.
                      Jag bjöd på en osignerad vas på Tradera, som absolut var av bra kvalitet utifrån bild sett, men också utav en likadan vas hemma. Ett par i hyllan skulle passa fint, tänkte jag - men tji blev det.
                      Den gick till Tyskland, och eftersom säljaren hade andra auktioner ute, tog jag kontakt med denne och bad höra efter vad köparen visste.

                      Svaret blev:
                      "The vase was made by German ceramist Lu Klopfer during the 1960s."

                      Letade sålunda upp denne på nätet:
                      "Ludwig Klopfer (1924-1977) produced much of his work for the Kunsttöpferei Johann Lipp in Mering, Germany. He was the grandson of Johann Lipp, who founded the pottery in the middle of the 19th century. In the 1940s, Klopfer became the art director and the modern shapes and new glaze-techniques of the 50s, 60s and 70s are the result of his creative work. His work is often unsigned, and he used a series of numbers and sometimes letters to mark them."

                      Allt som är osignerat, är sålunda inte dåligt, får devisen bli.


                      ----
                      En liknande vas 15 cm hög visar Äjth här...
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Roligt att Du fick ett namn på din fina och tidstypiska vas! Återstår att finna ett föremål i jugend av hans berömda morfar Johann Lipp (1867-1948).

                        Ludwig Klopfer kallad Lu (1924-1977) gick först i lära i Töpferei Lipp i Mering, vilket tedde sig naturligt eftersom han var barnbarnsbarn till grundaren. Därefter studerade han vid Staatliche Keramikfachschule i Landshut och avlade mästarprov som keramiker. Sedan övertog han den konstnärliga ledningen för krukmakeriet i Mering och experimenterade outtröttligt med nya former och glasyrer.

                        Max Laeuger var vän till familjen och gav inspiration till skulpturala arbeten, djur och människor, men även bildplattor. Keramikern Richard Bampi i Kandern fick Lu att göra avsteg från symmetrin i de drejade föremålen.

                        Inflytande från japanska träsnitt syns på dekoren av tallrikar och fat. Lu överlät allt mer av de traditionella formerna och dekorerna åt sina medarbetare och sysslade själv med unikaproduktion.Till en början arbetade han med slickermåleri och runt 1950 modellerade han djur, t ex elefanter och fiskar. Han hyste en stor förkärlek för reducerande glasyrer och experimenterade friskt med dessa. Till sin bror Heriberts bröllop 1952 skapade han en kaffeservis; assymetrisk i form och med röd glasyr med inslag av grå och röd kopparreduktion. Av ekonomiska skäl måste Lu följa med tidens mode och två gånger årligen ta fram en kollektion till mässan i Frankfurt.

                        Hans experimenterande med glasyrer utan att tänka på sin hälsa, kan ha varit orsak till hans allt för tidiga bortgång 1977.

                        Comment


                        • #13
                          Ja, det var ren tur att svaret kom som ett brev på posten!
                          Tack för kompletterande upplysningar och visst, en Lippvas skulle inte göra sig dum bredvid sonens alster.
                          Den tyska keramiken börjar dock bilda en egen avdelning, och det är kanske dags att strama åt den - av utrymmesskäl...

                          Annars trodde jag mer på Italien med influens av Bianconi, och man måste ju säga att dekoren är i den tidens anda.

                          Comment


                          • #14
                            I myllret av anonym keramik på Tradera, fann skarpsynte simco nedanstående fat, som otvivelaktigt är en Klopfer.
                            Vänligt nog blev jag PM:ad därom, men det fatet behöver lite mer space än hemmet här kan erbjuda.
                            26 x 27 cm och numrerad.

                            Likväl höll jag med simco, om att det skulle vara värdefullt att dokumentera den. Mailade säljaren, som snabbt gav sitt samtycke till att lägga ut bilderna under pågående auktion.
                            Tack till er båda!
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Ekeby fat? [ID: Ludwig Klopfer, Kunsttöpferei Johann Lipp, Mering]

                              Köpte ett fat på auktion igår. Tänkte fråga om någon kunde säga vad det kommer ifrån?







                              Comment

                              Working...
                              X