Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Okänd konstnär 1800-tal - Nordiskt landskap - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd konstnär 1800-tal - Nordiskt landskap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Okänd konstnär 1800-tal - Nordiskt landskap

    Hej,

    Denna tavla ägs av en vän till mig som haft den i släkten sedan en lång tid tillbaka. Tavlan har ett väldigt fint landskapsmotiv med solnedgång/soluppgång. Signaturen är dock oläslig och vi har försökt att hitta vem konstnären kan vara men utan att lyckas. Vänligen se bifogade bilder och se om ni känner till vem det kan vara eller på något sätt lyckas tyda vad som står. Vi har tidigare tagit hjälp av ett par experter som visserligen intygade väldigt god kvalitet men inte visste vem konstnären var. Den ursprunglige ägaren till tavlan var köpman och reste ofta till Tyskland, Finland m.m.

    Tack på förhand!

    Johan

    Click image for larger version

Name:	Screenshot 2021-07-18 at 18.43.37.jpg
Views:	1
Size:	19,9 KB
ID:	700141

  • #2
    Hej!

    För att vara någorlunda säker hade jag behövt se hela tavlan, men namnteckningen ser ut att vara av Carl Olsson

    Auctionet har nätauktioner med inredning, design, konst och vardagsantikviteter. Vi samlar Europas auktionshus. Bjud på auktion idag.




    Mvh, Eskil
    Last edited by Eskil; 2021-07-18, 20:05.

    Comment


    • #3
      Blev lite nyfiken, en del drag i målningarna var ålderdomliga men mycket pekade annars på 1900-tal. Denne Carl Olsson verkar vara indentisk med Karl Olsson (skulptör) på wikipedia. Han var född 1884 och arbetade först som plåtslagare innan han efter att ha blivit sjukpensionär på 1920-talet studerade vid Valands konstskola. Han avled 1938.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Denne Carl Olsson verkar vara indentisk med Karl Olsson (skulptör) på wikipedia.

        Nu blev jag nyfiken!

        Finns det något som styrker detta antagande? En verifierad målning med samma signering? En skulptur med likadan/liknade signering? Annan dokumentation?

        Comment


        • #5
          Nej...
          Jag googlade runt för att hitta tavlor, och såg då en bild hos gamlagöteborg.se där mycket stämde med denne Karl Olsson. Men nu när jag tittar och jämför blev jag nog mer tveksam, det är nog faktiskt inte samma konstnär.

          De båda du Eskil länkade är mycket lika och helt klart av samma konstnär. Jag såg en till som tyvärr inte verkar vara tillgänglig längre där jag var mer osäker.

          Jag var kanske lite för mycket inne på att jag tycker att borde finnas på wikipedia. Svenskt konstnärlexikon, Svenska kontnärer och andra verk med både rena lokala bygdekonstnärer och hötorgskonstnärer med mera har ju lagts in, så även den här borde ju finnas med. Men det är möjligt att det här är någon som saknas.
          Last edited by FBQ; 2021-07-20, 11:28.

          Comment


          • #6
            OK!
            Själv trodde jag först att det kunde vara Carl Waldemar Olson (1864 - 1940), som också signerade med C Olson, dock Olson med ett s. Men varken penselteknik eller signering stämmer, så han är det med stor sannolikhet inte.
            Signatures, monograms, biography and art prices by Carl Waldemar OLSON, 1864–1940, Sweden. Also known as ‘CO’.


            Här finns dock en tavla som uppges vara av Carl Waldemar, som skulle kunna motsvara Johans beskrivning:

            Men den är inte signerad och texten på baksidan är inte tillgänglig, dessutom vet vi ju inte hur Johans tavla ser ut.

            Mvh, Eskil

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
              OK!
              ......dessutom vet vi ju inte hur Johans tavla ser ut.

              Mvh, Eskil
              Snillen spekulerar, det gillar jag. Stå på Eskil & FBQ.

              Comment


              • #8
                Nej, Carl Waldemar Olson räknade jag bort på grund av tekniken. Konstnärer kan ju alltid utvecklas och förändras men Carl Olson studerade ju tidigt för Carl Larsson och Bruno Liljefors och här finns ju inget av impressionismens teknik. Jag tycker mer att det här liknar mer av någon autodidakt eller någon med ursprung i dekorationsmåleri - förvisso inte helt amatörmässig som dekorationsmålare. Jag tycker ju även bilden från Bohusläns museum du länkar till även om upplösningen är usel är tydligt impressionistiskt influerad.

                Det skulle ju vara att han före sina studier vid Göteborgs rit- och målarskola (bör ha varit någon gång 1886-1889) målade i en enklare stil.

                Comment


                • #9
                  Ja, vi har samma uppfattning om de båda tavlorna, som jag länkade till, signerade C Olsson.

                  När du tidigare skrev om gamlagoteborg.se trodde jag att du möjligen menade detta inslag, som handlar om just Carl Waldemar Olson, men han är det som sagt med största sannolikhet inte:
                  Carl Waldemar Olsson, född 22 augusti 1864 i Göteborg, död 4 juni 1940 i Göteborg, var en svensk konstnär och tecknare. Han var son till sjökaptenen Benjamin Olsson och Josephin Elisabet Edel samt bror till redaren John E Olson. Han studerade för Carl Larsson vid Läs mer …


                  Men det måste ha varit ett annat inslag du menade. Jag måste erkänna att jag inte hittar något verk alls av Karl Olsson (1884 - 1938), varken målning eller skulptur, bara en wikipediatext.

                  Comment

                  Working...
                  X