Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blyertsporträtt, signatur okänd.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Blyertsporträtt, signatur okänd.

    Vet inte varför jag gillade och köpte denna, måste vart för mannen på bilden såg så lurig/glad ut

    Långskott, men råkar det vara någon som känner igen signaturen(kan inte se vad det står), eller råkar känna igen mannen på bild.

    Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	71,9 KB
ID:	700135

    Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	94,4 KB
ID:	700136

    Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	78,5 KB
ID:	700137

    Mvh Mikael

  • #2
    Jag tycker att det ser ut som Zorn, om än inte särskilt likt hans verkliga signatur. Min gissning är att det är en kopia från någon av Zorns etsningar, men kan inte så här identifiera originalet.

    Comment


    • #3
      Det var ändå lite spännande, tror jag Gjorde man så, dvs blyerstkopia av en etsning och signera med något som ska likna hans signatur? Är inte det en förfalskning, eller för uppenbart eftersom den är gjort just i blyerts?

      Mvh Mikael

      Comment


      • #4
        I strikt mening är det ju en förfalskning. I praktiken är det ju det först om du försöker sälja den som en Zorn, om man gör den för eget bruk och själv vet att det inte är Zorn kommer ingen att bekymra sig. Den är ju också långt från Zorn i kvalitet (det är mer uppenbart än att den är i blyers) och att man den vägen kunde hävda att det är uppenbart att det är en kopia.

        Comment


        • #5
          En högst märklig analys av en blyertsteckning med oläslig namnteckning. Jag kan inte se någon likhet med Zorn, varken i motiv (jo, Zorn har ju avbildat skäggiga gubbar, men det har nog några andra också gjort), utförande eller namnteckning. Att i detta sammanhang nämna "förfalskning" verkar endast okunnigt.

          Comment

          Working...
          X