Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Miniatyr träkista med järnbeslag / väldigt liten kista i trä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Miniatyr träkista med järnbeslag / väldigt liten kista i trä

    Hej allihopa!
    Jag undrar hur gammal den här lilla kistan kan vara?
    Den verkar vara signerad under locket, namnet kan jag inte tyda och året ser ut som 1939 men jag kan inte tro att den är så "ny"
    Vad tycker ni?
    Tack på förhand.
    Bifogade filer

  • #2
    Åh så söt den är!

    En miniatyrmodell av en barock(?)kista kan vara hur ny som helst. Miniatyrer (vanligen i skala 1:12) är en mycket stor hobby internationellt och det finns idag många skickliga hantverkare som gör ytterst välgjorda miniatyrer, ibland avsedda att ge sken av hög ålder.

    The Thorne Miniature Rooms är exempel på riktigt högklassiga interiörer i 1:12 från 1930-talet.

    Miniatyr- eller dockskåpshobbyn har gamla rötter - en del överklasskvinnor i 1600-talets Holland inredde dockskåp som speglade ett samtida hem, Petronella Oortman är nog mest känd. Skalorna kan variera, även inom ett och samma dockskåp eller rum.

    Jag vågar inte bedöma åldern, men om den är gjort på 1900-talet talar den klumpiga insidan för att den är tänkt för någon sorts riktig användning, snarare än att den ska stå i en miniatyrmiljö. Hur 1600-talets dockskåpkistor såg ut på insidan vet jag inte...

    Comment


    • #3
      Tack!! Nu har jag lärt mig mycket nytt!

      Comment


      • #4
        Den är nog snarare kopia på en medeltida kyrkkista. Låsen är av gotisk form.

        Min tanke när jag hörde att den skulle ha årtalet 1939 (jag kan inte se det på bilderna) var ju att miniatyrer av det här slaget tillverkats både av krigsfångar och sysslolösa soldater. Men, som Anna-Carin påpekar, minatyrer har ju även gjorts av andra. I äldre miniatyrer brukar ju konstruktiontekniken kopieras. Undrar om den inte är gjord utifrån ett foto utan att personen vetat hur medeltidskistor är konstruerade - men det kan ju vara andra praktiska skäl till förenklandet som ju alla fall inte skall synas från utsidan.
        Last edited by FBQ; 2021-07-08, 20:01.

        Comment

        Working...
        X