Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ljusstake i mässing – med tydlig stämpel. MEN vem är tillverkaren?

Ljusstake i mässing – med tydlig stämpel. MEN vem är tillverkaren?

Hallå där,

Har en charmig ljusstake i mässing som jag inte blir klok på. Den har en tydlig stämpel, men får ändå ingen träff på staken när jag söker efter den på nätet. Vet någon av er vem som är tillverkare och vilket år den producerades?

Bifogar bilder:
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Hej,
    Jag har inte sett signaturen GC förut, fast jag under en tid har samlat på mig anteckningar om olika tillverkare. Det bör vara en ganska liten tillverkare i slutet av 1800-talet. Bokstäverna står kanske för företagarens initialer. Det höga artikelnumret på ljusstaken är nog till för att firman ska verka större än den är!

Citat Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
    Hej,
    Jag har inte sett signaturen GC förut, fast jag under en tid har samlat på mig anteckningar om olika tillverkare. Det bör vara en ganska liten tillverkare i slutet av 1800-talet. Bokstäverna står kanske för företagarens initialer. Det höga artikelnumret på ljusstaken är nog till för att firman ska verka större än den är!
    Roligt ifall det stämmer att de satt ett högt artikelnummer för att verka större än vad de i själva verket är 😂

GC, detta mysterium som gäckar mig! Någon annan i forumet som kanske vet? Jag har köpt staken i Bohuslän. GC kanske är en lokal tillverkare?

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019
    Jag har inte heller sett ljusstakar märkta GC tidigare, men initialerna stämmer med Gottfrid Carlsson (Eskilstuna), vars namn jag ofta sett bl.a. på mässingsföremål. Skulle denna ljusstake möjligen kunna vara av honom, innan den mera storskaliga tillverkningen satte igång och annan stämpling infördes? (Men det är inte mycket som stämmer, förutom initialerna).
    A shot in the dark, kanske, men det är den enda GC jag kommer på, som har gjort ljusstakar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •