Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vad var skillnaden mellan flaskor och buteljer förr? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad var skillnaden mellan flaskor och buteljer förr?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Absolut så, den historiska aspekten avseende vad
    som skiljer butelj från flaska finns inte och den verkar
    f.ö. inte finnas någon annan stans heller. Iaf har inte
    vi hittat den, hittills.........men,men.

    Kanske, kanske klarnar det lite nu när jag tittade i
    Kulturens årsbok 1964, Ölets käril kapitel 9.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2021-06-21, 13:11.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Kanske, kanske klarnar det lite nu när jag tittade i
      Kulturens årsbok 1964, Ölets käril kapitel 9.
      Underbart, tack för att du hittade det! Texten bekräftar det intryck jag fick från SAOB men ger mycket mer detaljer, om form och färg och storlek.

      Ludovicis "Eröffnete Akademie der Kaufleute, oder vollständiges Kaufmanns-Lexicon" (band 1, 1767) har ett stycke om buteljer - i sammanfattning "glasflaskor med vid buk och trång hals, avser oftast långhalsade flaskor i olika färger, som fylls med vin eller vatten. Franskt vin tappas på buteljer som rymmer en parisisk pinte (0,95 l) eller en halv eller fjärdedels pinte, eller två pinte eller mer. Det finns även buteljer av keramik."

      I importlistan jag nämnde talades det ju om stops-buteljer och stops-krus (dvs keramik-"buteljerna" ovan) som importerades från Tyskland och Holland. "Stop" ska nog tolkas synnerligen ungefärligt där. Det fanns en mängd lokala standarder för alnen i nordtyskland, så jag gissar att det samma gällde för volymmåtten. Det kan förklara varför Ludovici inte nämner volymen på flaskor annat än vad som gällde i Frankrike.

      "Eröffnete Akademie der Kaufleute, oder vollständiges Kaufmanns-Lexicon" (band 1, 1767), av Carl Gûnther Ludovici:
      Click image for larger version

Name:	ludovici_boutelle.jpg
Views:	1
Size:	91,2 KB
ID:	575141
      Last edited by Anna-Carin; 2021-06-22, 07:42.

      Comment


      • #18
        Tack själv Anna-Carin.

        När Du nu är inne på keramikkrusen så undrar jag om Du sett denna tråd?
        Kanske Du tycker att den är värd att skumma igenom.

        Mvh Bosse



        Mittåt, såg att Du varit inne på tråden alldeles nyligen vid en genomgång,
        men det är ju början på tråden som har relevans här, kanske Du inte har
        tagit del av hela tråden.........
        Last edited by prylsnubben; 2021-06-22, 11:09.

        Comment


        • #19
          Bosse,
          Tack för tipset, den tråden har jag bara läst sista sidan på! Inte anade jag att den hade en så gedigen inledning. Måste läsas noga, en svalare dag (pust!).

          Comment


          • #20
            Edvard Strömberg om flaskor & buteljer i Kosta glasbruk 1742-1942 (sid 97-98):

            ”BUTELJER, FLASKOR OCH PROVRÖR

            Buteljer och flaskor nämnas sällan i de första Kostaböckerna. […] men kundernas avräkningar utvisa, att dessa varuslag alltid utgjort huvuddelen av den ”gröna” tillverkningen. I medeltal bidrog den med omkring 15% till det samlade försäljningsvärdet.

            Buteljformarna voro av järn, mässing eller lera […]

            En ny typ, den i mönstrad form fastblåsta karaffen, upptogs 1830 […]

            Bland flaskorna, som mest köptes av apotekare, återfinnas utom de vanliga medicinflaskorna en del andra […] Sådana namn som Tillypålar, Apodeldocsflaskor och Ögonflaskor med flera återkomma år från år.

            Både buteljer och flaskor blåstes ursprungligen på Kosta, men överflyttades 1858 till det nybyggda Johanstorp.”


            Det är alltså tydligt att man gjorde skillnad på flaskor och buteljer, men dessvärre upplyser han oss inte om skillnaden…

            Comment


            • #21
              Tack Kerstin, alla pusselbitar är intressanta!

              Jag håller mig tills vidare till buteljdefinitionen i Kulturens årsbok 1964, Ölets käril (finns i sin helhet här). När jag såg att boken var skriven av Sven T. Kjellberg var jag tvungen att ladda ner och läsa hela. Jag har ännu inte hittat något han har skrivit som inte varit intressant!

              Comment

              Working...
              X