Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Religiösa tryck?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Religiösa tryck?

    Någon som kan visa mig något i samma stil och ge mig g info? Hur kommer jag vidare med detta? Ålder, land? Jag håller dem mycket kära men är det bara kitsch? Stora (65x50) med krusidulliga ramar. Material? Teknik? Allt vill jag veta!Click image for larger version

Name:	A444791B-F7E0-4CDD-8FF4-E389E21D56F3.jpg
Views:	1
Size:	118,4 KB
ID:	699989Click image for larger version

Name:	9CDDDD82-07F2-422D-954F-6BD50333EE4A.jpg
Views:	1
Size:	118,1 KB
ID:	699990Click image for larger version

Name:	3D4B951B-7228-4958-ADFF-43F0426D37EA.jpg
Views:	1
Size:	102,5 KB
ID:	699991Click image for larger version

Name:	B1A383C5-A176-4745-97CA-E2D6F07B2CB0.jpg
Views:	1
Size:	146,5 KB
ID:	699992

  • #2
    Fler bilder. Temat är ju bekant, men med dessa rikt utsmyckade ”bårder” har jag inte sett? Är de gamla eller nyproduktion i avsikt att se gammalt ut??
    Bifogade filer
    Last edited by hallinskan; 2021-06-19, 13:47.

    Comment


    • #3
      Ingen som vill spekulera något litet grann!🤗

      Comment


      • #4
        Ja törs inte avgöra ålder utifrån de foton du visar.

        Det ser ut som oljetryck, helt klart katolska. Har egentligen svårt att tro att de skulle vara nyproduktion, precis som våra kungatavlor och annat produceras de i stor mängd, de ser ut som de skall vid sekelskiftet 1900 med glas och allt. Om något land genom krig och kommunism blivit av med väldigt många kanske det ändå finns en marknad för nyproduktion.

        Comment


        • #5
          Förstår! Det var väldigt kul att få svar och jag tackar så hjärtligt för dina tankar, för mig givande! Jag fick tex veta att det kallas oljetryck (troligen är det är så) och kan nu söka mig vidare! Har några kungar och drottningar på väggen också men nu är det dags att rensa lite.
          Last edited by hallinskan; 2021-06-21, 11:41.

          Comment


          • #6
            oljetryck är ju färglitografier med fernissad yta. Törs inte säkert säga att de här är fenissade men de är ganska blanka och skarpa i färgen, det brukar betyda att de är överdragna med fernissa.

            Oftast finns ju namnet på tryckaren längst ned på bilden vilket kan hjälpa till att spåra varifrån de kommer, men ramen kan ju vara monterad så att det inte syns.

            Comment


            • #7
              Tror som FBQ åldersmässigt, tiigt 1900-tal.
              Någon sorts massproducerat tryck verkar
              det vara, en bild på bakstycket kanske säger
              något mer..........

              Comment


              • #8
                Tack för era tankar! Jag ser inga signaturer tyvärr, bild bifogas på bakstycket om det kan ge någon ledtråd om tid eller så.Click image for larger version

Name:	1B486D11-EBD5-4AA6-95EF-1E5A1918E8C4.jpg
Views:	1
Size:	97,4 KB
ID:	575140

                Comment


                • #9
                  Tack hallinskan, stämmer nog med tidigare bedömningar.

                  Comment


                  • #10
                    Nu fick jag kontakt med en tjej, Guuu va gullig att ta sig tid för mig, i Frankrike som säljer dylika tingestar, som jag fann efter er info här! Hon svarar:

                    Hello - Your painting of Jesus, "Ecce Homo" is just beautiful! At least two painters worked on this “Tapestry”…..one did the border and one painted Jesus with a crown of thorns - this is why it’s not signed. It’s simply gorgeous with the hand carved wood frame - museum piece! I’m sending you a picture that is very much like yours (Artist Guido Reni). Take care and I hope you find out more information about your amazing painting. Sorry I couldn’t be of more help, Take care, Teresa

                    Jag fortsätter söka mer information! Fyll gärna på alla PESARE
                    Last edited by hallinskan; 2021-06-22, 10:09.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av hallinskan Visa inlägg
                      Nu fick jag kontakt med en tjej, Guuu va gullig att ta sig tid för mig, i Frankrike som säljer dylika tingestar, som jag fann efter er info här! Hon svarar:

                      Hello - Your painting of Jesus, "Ecce Homo" is just beautiful! At least two painters worked on this “Tapestry”…..one did the border and one painted Jesus with a crown of thorns - this is why it’s not signed. It’s simply gorgeous with the hand carved wood frame - museum piece! I’m sending you a picture that is very much like yours (Artist Guido Reni). Take care and I hope you find out more information about your amazing painting. Sorry I couldn’t be of more help, Take care, Teresa
                      Jag tror tyvärr att du bör ta det hon skriver med en stor nypa salt. Att mer än en konstnär varit inblandad i förlagan är egentligen det enda fakta hon bjuder på, och det kanske är sant, men jag tycker att resten känns som att hon höjer din tavla till skyarna i hopp om att du ska handla av henne.

                      "Your painting" - nej, det syns på närbilderna att det är tryck.

                      "Hand carved wood frame" - nej, de detaljrika bårderna har spruckit på tvären på sinsemellan olika ställen vilket tyder på att de är gjutna i någon massa och sedan fästade på ramen. Och träet i ramen är uppenbart sågat längsefter ådringen, så bårder skurna i träet skulle knappast ha kunnat spricka på tvären så där.

                      "Museum piece" - nja, det faller väl tillsammans med de två punkterna ovan. Men om det gällde ett museum för katolska oljetryck, kanske.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
                        Jag tror tyvärr att du bör ta det hon skriver med en stor nypa salt. Att mer än en konstnär varit inblandad i förlagan är egentligen det enda fakta hon bjuder på, och det kanske är sant, men jag tycker att resten känns som att hon höjer din tavla till skyarna i hopp om att du ska handla av henne.

                        "Your painting" - nej, det syns på närbilderna att det är tryck.

                        "Hand carved wood frame" - nej, de detaljrika bårderna har spruckit på tvären på sinsemellan olika ställen vilket tyder på att de är gjutna i någon massa och sedan fästade på ramen. Och träet i ramen är uppenbart sågat längsefter ådringen, så bårder skurna i träet skulle knappast ha kunnat spricka på tvären så där.

                        "Museum piece" - nja, det faller väl tillsammans med de två punkterna ovan. Men om det gällde ett museum för katolska oljetryck, kanske.
                        Jo jag tar allt med en rejäl nypa salt och gör min inga som helst förhoppningar - du har säkerligen rätt, det är så roligt ändå för jag har ju ingen aning. Nu är jag mer upplyst, tack vare din analys! Jag lär mig så mycket om allt möjligt, Anna-Carin, tack!
                        Last edited by hallinskan; 2021-06-23, 09:39.

                        Comment


                        • #13
                          hallinskan

                          Ovanligt fina tavlor som du har och jag skulle rekommendera dig att ta med dem till något större och välrenommérat auktionshus, typ Bukowskis eller Sotheby´s, för ett utlåtande och ev. värdering.

                          Din vän Teresa har uppenbarligen mycket skarpa eller tränade ögon, eftersom hon kunde se att det är antika gobelänger dvs. Tapestry https://en.wikipedia.org/wiki/Tapestry

                          Gobeläng är en form av textilkonst, traditionellt vävd för hand på en vävstol. Gobeläng är väftvävning, där alla varptrådar är gömda i det färdiga arbetet, till skillnad från de flesta vävda textilier, där både varp- och väfttrådarna kan vara synliga.

                          Därför förstorade jag en av dina bilder och på den här (mer beskurna), ser man faktiskt vävtekniken

                          Click image for larger version

Name:	attachment - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	111,5 KB
ID:	576204

                          Lite historik att förkovra sig https://www.barnebys.se/blogg/den-va...-rika-historia

                          Mvh AB

                          Comment


                          • #14
                            ...och här en ännu mer beskuren bild :

                            Click image for larger version

Name:	attachment - Kopia - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	63,8 KB
ID:	576205


                            Mvh AB

                            Comment


                            • #15
                              Lite olika bud här😙

                              Fick tips på hur de kan undersökas! Tack!

                              Comment

                              Working...
                              X