Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nils Andersson, formmakare på Eda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nils Andersson, formmakare på Eda

    Råkade hitta en tidningsnotis med hans dödsruna:
    Click image for larger version

Name:	pressglas_Eda_1892.jpg
Views:	1
Size:	64,8 KB
ID:	699984

    Han var född 1823 i Eda. I folkräkningen 1880 står han som smed, med hemort Eda glasbruk, har hustru och två hemmavarande barn. 1890 återfinns han i Solberga i Arvika landsförsamling.

  • #2
    Tack för den informationen! Då fick jag veta vilka som låg bakom företaget Andersson och Nilsson i Arvika som levererade pressglasformar till Eda. Det skänker nytt ljus åt en studie jag gjorde om formmakaren Alfred Gustafsson som 1892 flyttar till Finland, där han så småningom blir en i branschen känd man som formmakare på Iittala och omnämnd i varenda glashistorisk bok i Finland. Iittala presenterade i sin katalog 1892 ett antal pressglas modeller som hette "Arvika". Nu blir det en del att försöka ta reda på...

    Comment


    • #3
      Roligt att klippet kom till nytta!

      Jag rekommenderar verkligen https://tidningar.kb.se/ där man kan söka i digitaliserade dagstidningar. I det här fallet sökte jag på formmak* (för att få med alla olika ändelser på ordet). Man kan använda flera sökord om man vill. Ofta får man skumma igenom många irrelevanta träffar i jakt på något användbart. Tidningar från de senaste 115 åren kan tyvärr endast läsas från datorer på KB och en rad anslutna bibliotek.

      Om du eller någon annan har frågor om hur sökningen fungerar så försöker jag gärna hjälpa till! Det här är en informationskälla som jag tror fler skulle kunna ha glädje av.

      Comment

      Working...
      X