Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppar från ALP Lidköping

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Koppar från ALP Lidköping

    Här på forumet verkar det finnas mycket kunskap om gamla saker, så jag vänder mig hit och hoppas jag kan få svar på i alla fall några frågor:
    Jag har fått ärva fyra tekoppar. Vid närmare betraktande ser jag att två av dem är lite större än de andra två. Se första bilden. Koppen till vänster har dessutom ett spetsigare öra än den till höger. Jag tycker skillnaden är för liten för att det ska vara två tekoppar och två kaffekoppar. Kan det vara samma kopp men tillverkad vid olika tidpunkt och därför en viss justering i utseendet? Var (är) det vanligt att man gjorde (gör) så? Enligt märkningen på faten bör kopparna vara tillverkade mellan 1925-31. På två av faten står det dessutom 24. På de andra två står siffran 28 (?). Kopparna är märkta CH., resp ett rött B. Kan man läsa ut något mer av märkningen förutom åldern? Jag har letat på nätet men inte hittat en enda bild på en liknande kopp. Känner någon igen mönstret? Någon som vet om det har ett namn? Skulle eventuellt kunna tänka mig att köpa fyra assietter till kopparna, men vet ju inte om det över huvud taget har funnits assietter i serien.
    Bifogade filer

  • #3
    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Kanske kan Du hitta något intressant här.....

    http://precisensan.com/antikforum/sh...&highlight=ALP
    Tack för länken! Intressant, och ett svar fick jag i alla fall; att siffrorna 24 resp 26 (syns tydligt när jag tittar med en lupp) står för 1924 och 1926. Undrar om det röda B:et står för andra sortering/ B-kvalitet?

    Comment

    Working...
    X