Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad är det för modell?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: vad är det för modell?

    vad är det här för modell? Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2021-05-20 kl. 13.43.23.jpg
Views:	1
Size:	15,7 KB
ID:	699880Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2021-05-20 kl. 13.43.30.jpg
Views:	1
Size:	17,1 KB
ID:	699881

    och vad kan den vara värd?

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Det är precis som det står undertill på formen: Ugnsfast form, Rörstrand, "Frati". Men att hitta vem som har designat dekoren "Frati" tycks vara betydligt svårare. Ibland dyker namnet Marianne Westman upp, men det verkar inte stämma. Det är nog någon annan, för mig okänd, person.
    Värdet beror naturligtvis på skicket, med fula repor och/eller missfärgning kan värdet vara 0 - i fint, användbart skick kan en motsvarande form säljas för en hundralapp eller ett par. (Med känd formgivare/designer kan priset bli ännu högre).

    Här är några andra, som också undrar över "Frati":
    Ett av mina senaste loppisfynd. Ugnsfast form från  Rörstrand Frati Formgivare? Någon som vet? Hade den här sen...

    En blogg om antikviteter och 1900-talsdesign. Mässreportage, auktions och loppistips och mycket mer.....

    Varför inte börja det nya året med att visa ett fantastiskt  loppisfynd som jag gjorde på Kupan i Vara för några veckor sedan. ...


    Mvh, Eskil
    Last edited by Eskil; 2021-05-21, 19:11.

    Comment


    • #3
      Leena Mörsky gjorde många dekorer åt Rörstrand utan att bli nämnd vid namn. Allt är nog inte dokumenterat men tidningen Retro gjorde ett bra försök för något år sedan.

      Comment

      Working...
      X