Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med att identifiera stämplar på förmodad silverask

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hjälp med att identifiera stämplar på förmodad silverask

    Hej!
    Nyligen fick jag av min farmor en gammal ask, som enligt henne ska vara av silver.
    Efter att ha putsat upp asken som var väldigt oxiderad så hittade jag till slut tre stämplar, men inga jag känner igen.

    Om jag skulle kunna få någon typ av vägledning så vore jag tacksam!

    Click image for larger version

Name:	20210506_135642.jpg
Views:	1
Size:	114,0 KB
ID:	699825

  • #2
    C.H.F CORT HANNIBAL, Köpenhamn

    Comment


    • #3
      Hej!

      Jag tror så här:

      En av stämplarna innehåller bokstäverna CFH. Det står för Christian F Heise, Danmark.
      Danish silver hallmarking system: assayers, silverplate and links to makers' directory


      Jag ska se om jag hittar något, annars får någon annan svara vad I.P. står för t.ex.

      Mvh, Eskil



      Lite mera:
      Christian F Heise var verksam 1904 - 1932. (Stämpeln med de tre tornen visar att den är från Danmark, tror jag. Under de tre tornen bör det finnas ett årtal. Kan det vara 20? I så fall betyder det 1920).
      Men I.P. klarar jag inte....
      Last edited by Eskil; 2021-05-06, 19:21.

      Comment


      • #4
        Eskil har rätt. Jag blev lurad av Bukowski som hade fel om tillverkare

        Comment


        • #5
          Tack för hjälpen! Så det är danskt silver. Önskar att det fanns en årsstämpel. Men det är kul att veta var asken kommer ifrån, i alla fall. Tack!

          Comment


          • #6
            Jag skickar med en bättre bild på stämplarna:

            Click image for larger version

Name:	20210506_190602.jpg
Views:	1
Size:	116,7 KB
ID:	574866

            Ser ut som att det kan stå 20 under de tre tornen.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av iluvhir Visa inlägg
              Tack för hjälpen! Så det är danskt silver. Önskar att det fanns en årsstämpel. Men det är kul att veta var asken kommer ifrån, i alla fall. Tack!
              Vad jag förstår, så är stämpeln med de tre tornen en tre-i-ett-stämpel - den talar om både att det är äkta silver (830 tusendelar, om jag förstått rätt), vilket år föremålet stämplades, och att det var i Danmark.

              Comment


              • #8
                Ja det ä danskt silver. CFH är som redan nämnts CHristian F. Heise, stadsguardein 1904-1932. Han har ingenting md tillverkningen att göra utan är en officiell statlig tjänsteman, kontrollmästare, som endast garanterar giltig (laglig) silverhalt.tillverkaren är J.H. Om siffrorna under tornen är 20, är tillverkningsåret 1920, vilket stämmer bra med Heises verksamhetsperiod. Tyvärr är IP okänd för mig också. Det är så med danska silverstämplar, att endast drygt 50% är kända smeder resten ännu okända till namnet.

                Comment

                Working...
                X