Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten dosa av mässingsplåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Liten dosa av mässingsplåt

    Formen och storleken på den här lilla dosan (3,5 cm i diameter) får mig att undra om det kan vara en budgetvariant av västsvensk kyrkdosa. Jag har letat på Digitalt Museum efter andra dosor med liknande form men inte hittat något. Vad tror ni om ursprung och ålder?

    Click image for larger version

Name:	dosa1.jpg
Views:	1
Size:	50,6 KB
ID:	699819

    Click image for larger version

Name:	dosa2.jpg
Views:	1
Size:	66,3 KB
ID:	699820

    Click image for larger version

Name:	dosa3.jpg
Views:	1
Size:	53,2 KB
ID:	699821

  • #2
    Är den öppen i sidan så kanske frimärksdosa

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
      Är den öppen i sidan så kanske frimärksdosa
      Nja, inte avsiktligt öppen; lödningen i sidan verkar ha släppt. Den är bara 16 mm hög mellan de utstickande kanterna så jag tror även den är för liten. Och Sverige fick sina första frimärken på rulle 1920, nog är den äldre än så?

      Comment


      • #4
        Jag tror inte den är jättegammal, eller för att vara tydligare, tidigt 1900-tal, jag skulle kunna tänka mig att den är efter 1920 och varit avsedd för frimärksrullar. Dekoren ser arts en crafts eller jugendinspirerad ut.

        Törs inte riktigt gissa vad den kan vara för, salva är ett förslag. Påminner lite i stilen om "trench art", funderade om det handlar om något som arbetats om, någon granathylsa är det ju inte men det kan vara något annat som fått nytt bruk.

        Comment


        • #5
          Tack FBQ, jag hoppades just på en datering via dekoren! Lite förvånad är jag ändå, över att sådana tillverkningsmetoder förekom såpass sent, utan att trängas ut av masstillverkningstekniker som formpressning. Jag hade gissat på 1800-tal. Istället handlar det väl om småskalig tillverkning på landet, inte alltför nära stora städer med konkurrerande produktion.

          Den har nog kvar sin ursprungliga form, det skulle i så fall vara om sidorna ursprungligen har varit högre, eller om dekoren tillkommit senare. Dosans svep har en utbockad fläns nertill som är lödd mot botten. Lockets svep har en motsvarande fläns, som lockets plana del har falsats omkring, så att ytterkanten är vikt. Tennlödningar, och invändig förtenning.

          Frimärksrullar tvivlar jag fortfarande på, höjden räcker inte till. Men en trave med 1920-/30-talsfrimärken om ca 23x25 mm skulle få plats.

          Comment


          • #6
            Hmm, jag har hela tiden utgått från att det rört sig om småskalig tillverkning för avsalu, så det dröjde ett tag innan det du skrev om trench art sjönk in. Vad jag förstår är vi då inne på hobbytillverkning av enstaka föremål, och det är förstås en väl så trolig förklaring!

            Comment


            • #7
              Ja, jag var nog otydlig med vad som fick mig att tänka på "trench art" och kunde kanske inte fånga det själv riktigt. När jag ser den tänker jag att det kan handla om "hobby"-tillverkning av någon som haft tillgång till halvfabrikat eller delar som blivit över vid tillverkning av något annat. Exakt vad törs jag inte gissa på. Kanske kan vi få klarhet med tiden.

              Comment

              Working...
              X