Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minsta EDA-glasen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Minsta EDA-glasen

    Hittade dessa två små rara EDA-glas för billig penning
    och kunde förståss inte stå emot att förvärva dom.
    Detta är ju glas med "kultstatus" men man hittar inte
    mycket information om dom mer än att dom rätt och
    slätt går under beteckningen EDA-glas.
    Frågor, är det Gerda Strömberg som formgett dom, är
    dom tillverkade första gången 1930 (Stockholmsutst.).
    Finns dom i tre storlekar och i fem färger (klarglas, rök,
    bärnsten, blått och grönt).
    Riktigt trevliga hursomhelst och helt rätt för retrofolket.
    Bifogade filer

  • #2
    Fina, hur små är de?

    Digitalt Museum hänvisar till Edas katalog från 1929, sid. 49 - det låter som före 1930.

    Comment


    • #3
      Hej Anna-Carin!

      Jo dom är cirka 6cm höga och rymmer
      knökfulla 5cl. Lite skeva och vinda, även
      lite olika höga beroende på hur man
      slipat bottenkanten.

      Comment


      • #4
        Försökte hitta dina glas men i grönt, blått och rök, men hittar dom inte. Men jag hittade liknande glas. samma höjd och samma rymd med lite pressglasmönster på midjan och ska vara Eda?
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Lite lyxvarianten av det vanliga EDA-glaset onekligen,
          tror jag har sett alla färgerna jag nämnde men just nu
          hittade jag bara rök, blått och klarglas på nätet.
          PS Dina är väl för överstebrännvin och mina för renat.
          Last edited by prylsnubben; 2021-04-20, 18:13.

          Comment


          • #6
            Jag hittade ett blått och en tjockis, han kanske krympt av allt hembränt
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Nja - till saken hör ju att det här är en pressglasvariant av ett senempireglas.

              Jag har förstått att de tillverkats vid massor av glasbruk - och att omärkta kan vara tillverkade nästan var som helst - UTOM vid Eda eftersom de märkte sina.

              Om det att Eda-glas alltid är märkta och att alla andra glas skall komma från andra bruk är något jag hört, men vet inte om det stämmer, men med alla varianter som finns är det helt klart att de måste ha tillverkats vid en mängd glasbruk. Det finns ju numera en rad priskuranter lätt tillgängligt, det borde gå att se alla fall vilka andra glasbruk de förekommer vid.
              Last edited by FBQ; 2021-04-20, 18:53.

              Comment


              • #8
                En sak som jag märkte var att dom mönstrade och tjockisen var staplingsbara men inga av dom blå, så kanske senare tillverkning

                Comment


                • #9
                  Mina är inte heller staplingsbara, inte så konstigt eftersom
                  dom är likadana som Nobes blå.
                  Varför kallas dom allmänt EDA-glas om dom tillverkats över-
                  allt utom på Eda frånsett om dom är märkta Eda då.........
                  Nu får vi efterlysa märkta EDA-glas på tråden.

                  Comment


                  • #10
                    Svaret som rebelo gav i en annan tråd

                    "Dricksglas i denna modell har gått ut i stor mängd från Eda, finns även i en mindre modell snapsglasstorlek. Förekommer med namnet Eda i botten. Användes till senapsglas av Slottssenap och fanns att köpa i båda storlekarna. Senapen är min egen komihåg då det köptes sådana glas för att sedan dricka ur."

                    Svar från Eda glasmuseum

                    "Det är mycket vanligare att det inte står Eda i botten.
                    Namnet Eda fanns nog i äldre formar eftersom dom glasen är svårare att finna.
                    Glasen finns även med färg, inte så vanligt."

                    Last edited by nobe; 2021-04-20, 22:56.

                    Comment


                    • #11
                      De här Edaglasen finns oftast utan och mera sällan med Eda-märkning. FBQ har tyvärr fått en av flera desinformationer som finns i omlopp om detta glas. Liknande glas har tillverkats på andra platser också, men de är utan tvekan Edas mest sålda produkt. De tillverkades från 1920-talet ända tills bruket lades ner 1953 under olika ägare och har då och då krävt nya formar. Därför är måtten en smula varierande. De är inte formgivna av Gerda Strömberg. Storlekar och färger är rätt uppfattat. Att de skulle ha tillverkats för Stockholmsutställningen 1930 verkar inte troligt. Eda fick beröm för sina glas där, men det handlade om disponent Edward Strömbergs satsning på det blåsta glaset i lätta färger, vilka, även om hon inte nämndes, ofta var formgivna av hustrun Gerda Strömberg. Jag skall kolla om dricksglas #6, som de kallades ett tag, överhuvudtaget var med på utställningen. Nobes glas är mycket riktigt också från Eda.
                      De finns naturligtvis i en monter på muséet och väldigt ofta kommer reaktionen: "Å, där vi dom! Såna hade mormor!". En gång hörde jag en följdfråga också:
                      "Jag undrar vem som fick dom?" De såldes även i Norge och en norrman gav följande omdöme: "De var ikke til å slå i stykker!". Eda gjorde många andra varianter av pressade dricksglas och det förekommer sällsynt Eda-märkning på dem också.

                      Comment


                      • #12
                        Tack Gärdsle
                        Vet du när mina glas började tillverkas. och gjordes de enkla staplingbara med tiden

                        Comment


                        • #13
                          Tack gärdsle även från mig, då var jag ju hyfsat
                          rätt ute ändå, har sjäv aldrig sett något glas av
                          denna modell 6# med EDA-märkning i botten.
                          Last edited by prylsnubben; 2021-04-20, 23:55.

                          Comment


                          • #14
                            Ok, tack då vet jag bättre nu. När jag skrivit mitt inlägg blev jag lite osäker hur säkert detta jag hört var, men har ju hela tiden uppfattat att det måste ha varit flera som tillverkat dessa.

                            De är svåra att slå sönder - tyvärr har jag upptäckt att de flesta klarar maskindisk väldigt dåligt.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg

                              De är svåra att slå sönder - tyvärr har jag upptäckt att de flesta klarar maskindisk väldigt dåligt.
                              Så är det oftast med lite äldre glas, glasmassan är kanske för "mjuk". Värt att tänka på för oss som
                              handlar äldre glas på loppis.

                              Comment

                              Working...
                              X