Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Formblåst glas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Formblåst glas

    Blev ett inköp idag som jag inte riktigt vet vad jag skall tro om. Gravyren är ganska risigt gjord, glasmassan väl ren. Den är också väl tjock och tung. Samtidigt är den ju traditionellt gjord inte helt perfekt och har slitage under. De är ju inte heller jättexklusiva så jag har svårt att se poängen med avancerad kopiering. Någon som vet något om liknade glas har producerats senare?Click image for larger version

Name:	20210416_183618.jpg
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	699710Click image for larger version

Name:	20210416_183241.jpg
Views:	1
Size:	71,4 KB
ID:	699711

  • #2
    Jag googlade lite och hittade en ganska snarlik också med texten A mon amie. Bättre gravyr förvisso men den angavs i annonsen vara "skottish tumbler ca 1880". Vet ju inte alls om det stämmer men om liknade gjorts där så länge kan de ju ha gjorts längre och det här vara någon skotsk variant.

    Comment


    • #3
      Fint glas, det ser onekligen gammalt ut, men varför skulle man skriva på franska i Skottland, var det vanligt på den tiden?
      Last edited by e_v_a; 2021-04-16, 19:27.

      Comment


      • #4
        Ingen aning - spekulerade just kring texten också - till min älskling - drack kvinnor verkligen whisky på den tiden? Eller förstod de helt enkelt inte texten? Eller syftar "min älskling" på whiskyn? Vet inte om whisky är femininum.

        Här är alla fall länken till auktionen jag hittade https://scottishantiques.com/victori...oduct_id=24215

        Uppdatering - hittar ytterligare en men här klassad som fransk omkring 1880 och i stället med texten "Penser a moi", sägs vara från Bretagne eller Normandie. https://scottishantiques.com/victori...24213&limit=75


        This form with thick pillar moulding evolved in Normandy and Brittany in the early 19th century. Early examples have flared rims. Both regions became immensely popular in the second half of the 19th century with the Parisian well-to-do. These were almost certainly made for the tourist trade " think of me". These are very weighty and tactile tumblers perfect for a large whisky and water.

        Jag tror kanske att det är löst. Jag tyckte gravyren inte var så bra som jag hade väntat för tidigt 1800-tal, nu syntes den ganska dåligt på mitt foto, men jag tänker att den kan ha varierat betydligt.
        Last edited by FBQ; 2021-04-16, 22:02.

        Comment

        Working...
        X