Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hörrni, var gör man sådana här snygga fat och...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hörrni, var gör man sådana här snygga fat och...

    ... är det gammalt? Eller nyproduktion? Mvh!
    Click image for larger version

Name:	fat okänt1_edited.jpg
Views:	1
Size:	88,7 KB
ID:	699700
    Click image for larger version

Name:	fat okänt_edited.jpg
Views:	1
Size:	139,4 KB
ID:	699701

  • #2
    Jag hade gissat på Italien, men det är inte mitt område. Det finns en majolika-variant som de kallar maiolica, och som påminner om ditt fat.

    Comment


    • #3
      Tack så hjärtligt för svar. Vågar ni säga något om ålder?

      Comment


      • #4
        Och vem är han?

        Click image for larger version

Name:	99396E15-EF16-46F8-8CDE-B14324E33120.jpeg
Views:	1
Size:	133,8 KB
ID:	574769

        Comment


        • #5
          Kanske Green man

          Comment


          • #6
            Ansiktet liknar väl här mest en vildman https://sv.wikipedia.org/wiki/Vildman, men annars brukar det kallas en grotesk, här står det om stilen och maskerna på engelska https://en.wikipedia.org/wiki/Grotesque.

            (skrev visst omlott med nobe - green man och vildman är ungefär samma sak, i engelsk kultur gör man mer skillnad mellan dem)
            Last edited by FBQ; 2021-04-15, 23:27.

            Comment


            • #7
              Så kul att få veta nobe och FBQ, tusen tack! Nu har jag fått svar från en annan grupp att det inte liknar något känt italiensk majolikafat som en samlare har FAST det set väääldigt italienskt ut, ev Deruta. Och att man gjort många kopior i Kina. Fyll gärna på med mer om ni kommer på något.

              Comment


              • #8
                Visst kan det vara Kina, men som sagt, jag tycker inte det här känns som något försök att skapa någon förfalskning, den är ju snarare "inspirerad" av italiensk 1500-talsmajolika, därför tror jag snarare att det är en turistsouvenir, gissningsvis från Italien.

                Man kan ju givetvis ha gjort italienska souvenirer i Kina, jag vet inte hur vanligt det är. Sättet att rita och godset får mig att gissa på sent 1900-tal.

                Comment


                • #9
                  Aha, med Deruta menade gruppen nog den moderna produktionen vid fabriken i Deruta, inte gruppen av majlika som under 1500-talet tillverkades där. Ja, jag är för dålig på det området, det kanske någon annan kan ta.

                  Comment


                  • #10
                    Intressant med bladman (Green man) kontra vildman. Hade inte hört den termen innan.

                    Comment


                    • #11
                      Jag fick känslan av att det var från Spanien, signerat av dekormålaren, kanske inte känd direkt, men skicklig. Tycker mig minnas att jag har blivit serverad Paella på ett sånt här fat på en semesterresa. Här är ett liknande med samma signatur.



                      Ett till liknande fat, men med annan signering.



                      Det är mer en traditionell typ av spansk målning, inte unik, man kan ofta se liknande på kakel i spanska hus.
                      Last edited by e_v_a; 2021-04-16, 15:56.

                      Comment


                      • #12
                        Ja! Det ser ju ytterst likt ut, också signaturen! Tack så hjärtligt för svar!

                        Comment


                        • #13
                          Ev. Italien

                          ...och då kanske Renato Tassi i Deruta-tradition.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Ev. Italien ...och då kanske Renato Tassi i Deruta-tradition.

                            http://www.google.se/search?q=renato...V-BmAQ_AUIBSgB
                            Hur menar du, kan du utveckla det?
                            Last edited by e_v_a; 2021-04-16, 19:23.

                            Comment


                            • #15
                              Tyvärr, därför skriver jag eventuellt och kanske...
                              Tycker det påminner om Deruta faenza och då
                              nämnde jag ett namn på en krukmakare som är
                              en av dom som fullföljer denna dekortradition.
                              Men Du e_v_a tror väl att jag yttrar mig enbart
                              för att göra mig märkvärdig, jag har hört det förut
                              TACK.

                              Comment

                              Working...
                              X