Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Hörrni, var gör man sådana här snygga fat och...

Hörrni, var gör man sådana här snygga fat och...

... är det gammalt? Eller nyproduktion? Mvh!
    Namn:  fat okänt1_edited.jpg
Visningar: 93
Storlek:  88,7 KB
    Namn:  fat okänt_edited.jpg
Visningar: 92
Storlek:  139,4 KB

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Jag hade gissat på Italien, men det är inte mitt område. Det finns en majolika-variant som de kallar maiolica, och som påminner om ditt fat.

Tack så hjärtligt för svar. Vågar ni säga något om ålder?

Och vem är han?

Namn:  99396E15-EF16-46F8-8CDE-B14324E33120.jpeg
Visningar: 81
Storlek:  133,8 KB

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Kanske Green man

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ansiktet liknar väl här mest en vildman https://sv.wikipedia.org/wiki/Vildman, men annars brukar det kallas en grotesk, här står det om stilen och maskerna på engelska https://en.wikipedia.org/wiki/Grotesque.

(skrev visst omlott med nobe - green man och vildman är ungefär samma sak, i engelsk kultur gör man mer skillnad mellan dem)
    Senast redigerat av FBQ den 2021-04-16 klockan 00:27.

Så kul att få veta nobe och FBQ, tusen tack! Nu har jag fått svar från en annan grupp att det inte liknar något känt italiensk majolikafat som en samlare har FAST det set väääldigt italienskt ut, ev Deruta. Och att man gjort många kopior i Kina. Fyll gärna på med mer om ni kommer på något.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Visst kan det vara Kina, men som sagt, jag tycker inte det här känns som något försök att skapa någon förfalskning, den är ju snarare "inspirerad" av italiensk 1500-talsmajolika, därför tror jag snarare att det är en turistsouvenir, gissningsvis från Italien.

Man kan ju givetvis ha gjort italienska souvenirer i Kina, jag vet inte hur vanligt det är. Sättet att rita och godset får mig att gissa på sent 1900-tal.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Aha, med Deruta menade gruppen nog den moderna produktionen vid fabriken i Deruta, inte gruppen av majlika som under 1500-talet tillverkades där. Ja, jag är för dålig på det området, det kanske någon annan kan ta.

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Intressant med bladman (Green man) kontra vildman. Hade inte hört den termen innan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •