Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Hej alla, har i min ägo en strösked och står något med 1 R och bakvänt N? Carlström - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hej alla, har i min ägo en strösked och står något med 1 R och bakvänt N? Carlström

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej alla, har i min ägo en strösked och står något med 1 R och bakvänt N? Carlström

    Click image for larger version

Name:	carlström.jpg
Views:	1
Size:	101,3 KB
ID:	699699Click image for larger version

Name:	IMG_20210415_122814 (1).jpg
Views:	1
Size:	137,0 KB
ID:	699698

    Någon som vet? Carlström brukar annars ha CR, men denna RN tror jag
    mvh
    Jenny

  • #2
    Hej och välkommen!

    Detta är inte min avdelning, men jag tror att det ska vara RM, inte RN.

    Mvh, Eskil


    FBQ har nog något att visa och berätta om:
    Last edited by Eskil; 2021-04-15, 15:57.

    Comment


    • #3
      Ja. Och jag vet inte. Har ju råkat på R. M. Carlström titt som tätt, har bestick därifrån själv, men vet inget om firman och lyckades inte som hastigast hitta något heller. Såg dock att en oblatsask i Blekinge märkt R. M. Carlström köpts in från Carlströms i Stockholm. Är det samma som C. R. Carlströms Nysilverfabrik, innan den bytte ägare? Hittar tyvärr väldigt lite om nysilverfabriken annat än att den skall ha startat 1857. Vet inte riktigt vad jag har hemma att slå upp i som kan innehålla något. Äldsta belägg jag hittar i böcker av namnet C. R. Carlström är från 1919. Jag ser att det finns både lite nyare och äldre stämplar med C. R. Carlström, R. M. Carlström verkar bara finnas på lite äldre nysilver.

      Någon av silverfantasterna som sstempeln kan kanske svara.

      1 är väl gissningsvis bara någon kvalitets- eller modellmärkning, kanske skall det enkelt bara stå för 1:ma nysilver.

      Utseendet i övrigt säger väl sådär sent 1800-tal.

      Comment


      • #4
        FBQ skrev att R. M. Carlströms fabrik ska ha startat 1857, vilket stämmer väldigt bra med att den tidigaste annonsen jag hittat är från det året. I början verkar R. M. Carlström ha varit kryddkramhandlare, senare möbelhandlare, försäljare av bronsarbeten m.m.

        Click image for larger version

Name:	R_M_Carlström_1857.jpg
Views:	1
Size:	18,3 KB
ID:	574764

        En annons från 1858 innehåller mer detaljer - Jennys strösked kostade fyra och en halv riksdaler!

        Click image for larger version

Name:	R_M_Carlström_1858.jpg
Views:	1
Size:	97,2 KB
ID:	574763

        Han annonserade flitigt och åkte även på marknader lite varstans i landet. Denna annons från 1864 är den sista jag ser från honom, obs sista raden - gammalt silver tages i utbyte... Förmodligen dog han strax efter, eftersom annonseringen slutar tvärt.

        Click image for larger version

Name:	R_M_Carlström_1864.jpg
Views:	1
Size:	36,0 KB
ID:	574765

        Carl Robert Carlström, f. 1839 i Stockholms, var nysilverfabrikant enligt Sveriges Befolkning 1910. År 1900 stod han kort och gott som fabrikör. Enligt rotemansarkivet var han född 1839-03-07 och dog 1911-03-26. Firmanamnet nämns inte i några fler annonser därefter.

        Han var verksam åtminstone fr o m 1887 - då står han som nysilverfabrikör i inkomstbeskattningen:

        Click image for larger version

Name:	C_R_Carlström_1887.jpg
Views:	1
Size:	12,0 KB
ID:	574767

        Han verkar inte ha annonserat själv, men jag ser en del annonser från återförsäljare; här 1887:

        Click image for larger version

Name:	C_R_Carlström_1887_annons.jpg
Views:	1
Size:	33,3 KB
ID:	574768

        Nytt omnämnande 1888:

        Click image for larger version

Name:	C_R_Carlström_1888.jpg
Views:	1
Size:	16,7 KB
ID:	574766
        Last edited by Anna-Carin; 2021-04-15, 20:37.

        Comment


        • #5
          Ok - vad jag sade - om än lite otydligt var att C. R. Carlströms nysilverfabrik AB, som tydligen gick i konkurs 2020 har angett att de har sina anor sedan 1857. Jag anade dock att det kunde vara så att de inte hetat C. R. Carlströms från början (eller att det varit samma bolag) och att de ursprungligen kunde ha hetat R. M. Carlström. Anna-Carins fynd tyder ju på att jag hade rätt. Men då borde Carl Robert Carlström ha varit släkt med R. M. Carlström på något sätt. Son?

          Jag sökte i Sveriges dödbok efter möjliga R. M. Carlström (fanns inte jättemånga), och jag hittade då en Johan Robert Mauritz Carlström, född 16 oktober 1809 i Filipstad, död 2 juni 1863 i Nikolai församling, Stockholm (bodde på Stora Nygatan 4). Men han angavs vara spegelfabrikör, och jag hade just då inte tid att fördjupa mig så jag lämnade det lite som en för svagt spår.

          De här tidningsartiklarna gör dock att det känns som oddsen att jag träffat rätt person ökat.
          Last edited by FBQ; 2021-04-16, 00:16.

          Comment


          • #6
            Jag tror absolut att du har hittat rätt person, och det stämmer att de är far och son! Nu har jag hittat namnändringen - nysilver märkt R. M. Carlström bör vara från 1857-1863 och C. R. Carlström från 1863 och framåt (obs att speglar nämns i annonsen):

            Click image for larger version

Name:	C_R_Carlström_1863.jpg
Views:	1
Size:	62,2 KB
ID:	574770

            I går råkade jag se en dödsannons för C. R. Carlströms mor, kring sekelskiftet någon gång, men sparade den tyvärr inte och nu kan jag inte hitta den. Där fanns inga syskon eller andra släktingar nämnda, så jag skulle tro att det var en kompanjon eller så som fortsatte verksamheten under samma namn efter 1911.

            I rotemansarkivet står det att C. R. var född i Jakob och Johannes men jag hittar honom inte i det maskinskrivna registret till födelseboken så jag har inte gått vidare med det spåret. Bouppteckning efter fabriksidkare Johan Robert Maurits Carlström finns, men den är tyvärr inte online utan bara i läsesal (1863-II-280).

            Jag tror jag hade "nysilfver" med i sökningen igår, när jag inte fick några träffar på C. R. Carlström efter 1911...

            Comment


            • #7
              Lite till.......

              .....Som sagts tidigare, PES är vår främsta
              källa till kunskap..................................!



              Last edited by prylsnubben; 2021-04-16, 16:09.

              Comment

              Working...
              X