Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örslev

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Örslev

    Jag tänkte visa två örslevar i ben, den ena som en sprattelgubbe den andra som en fällkniv med en tandpetare
    Bifogade filer

  • #2
    Det är den högra sprattelgubben jag funderar över. Varför är skaftet på sleven i form av ett ansikte med skägg och krokig näsa, varför skriker gubben och varför har man krånglat till det med en massa rörliga delar när man ska peta sig i örat? Min tankte var att det har med en knivsudd medicin att göra, för den är för krånglig att rengöra örat med, men den är alltför likt en örslev för att utesluta att det är just det. Kläderna på figuren är empir alltså i början 1800
    Har frågat tidigare men hittar ej den gamla tråden
    Last edited by nobe; 2021-04-06, 22:54.

    Comment


    • #3
      Jag tycker att det ser ut som att han håller stryptag på en lite mindre man? Och att det är honom han skriker på. Kanske det skulle föreställa några verkliga personer?

      Comment


      • #4
        Nja, det handlar nog snarare om att gubben som ”skriker” inte skulle ha behövt göra det, om örsleven hade använts.
        Last edited by e_v_a; 2021-04-07, 07:54.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
          Nja, det handlar nog snarare om att gubben som ”skriker” inte skulle ha behövt göra det, om örsleven hade använts.
          Haha!

          Comment


          • #6
            En lite otrevligare tolkning skulle vara att det är något rasistiskt: de kroknästa ska bekämpas.
            Å andra sidan verkar den lille mannen ha en bakochfram-vänd keps. Kanske en tidig Simpson-variant, Homer stryper Bart?


            Jag kom till att tänka på något annat när jag skrev om örslevar på vikingatiden (råkade hamna fel). Ett annat, gammalt, namn på lillfinger är örfinger. Det var inte alla som hade råd med fina örslevar, ett smalt finger fick duga. (Men glasspinnar kom inte förrän på 1900-talet (patent 1921), så Rockwells modell fungerade inte tidigare än så).

            Comment


            • #7
              Jag tänker att den skäggiga mannen är apotekare ett yrke judar hade.

              Comment

              Working...
              X