Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Porslin Kandinsky - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porslin Kandinsky

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Om en finsk kvinna hade med sig koppen till Sverige 1950, så kan man utgå ifrån att den redan då var ett antal år gammal, eftersom den enligt brodern hade en historia. Hur mycket var en sån här kopp värd för minst ca 80 år sedan och antagligen ännu äldre, gjordes det verkligen kopior redan då? Var inte det något man gjorde under senare delen av 1900-talet, då värdet på Kandinsky porslin hade ökat?
    Last edited by e_v_a; 2021-04-05, 00:52.

    Comment


    • #17
      En fråga är hur etablerad var gubbset om den nu var från honom? Konstärer i begynnelsen brukar inte veta att dom skall bli stora och vet man inte det så håller man inte på att skriva en massa på sina alster. Men det är klart han hade kanske storhetsvansinne?
      Sen är frågan hur det är med finskan? Folk kan berätta sagor till tusen när det gäller att tjäna kulor.
      En gubbs skulle sälja en briljant till mig (han blev förvånad då jag inte var kopis med både den ena och den andra greven). Hans fru hade fått reumatiska problem så dom fick sälja ringen med denna underbara billjant.
      Jag fick pilla fram mikroskopet och då visade det sig att den inte var slipad ända ut i några kanter så det var skit i kubik.
      Ju finar folk ju försiktigare får man vara och inte tro på sagor.
      Ett bra sätt när det gäller att imponer ar att känna det ena och det andra högdjurt tror vissa, för min del känner jag bara amöbor.
      Det finns folk som inte kommer tillräckligt långt ut på landet har man upptäckt.

      Det fanns ännu en Guldgosse som lånade antikt så till sist hade han hela huset fullt, han drog en vals så han lånade något finare av en halvfin antikhandlare, skulle undrsöka till tusen viket antikanen hade svårt för. Antikaren så aldrig röken.....
      Guldgg.. ville undersöka något av mig också men hans slips föll mig inte i smaken så det blev inget.
      Han blev till sist fast så det blev rätt rensat i hans boning.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
        En fråga är hur etablerad var gubbset om den nu var från honom? Konstärer i begynnelsen brukar inte veta att dom skall bli stora och vet man inte det så håller man inte på att skriva en massa på sina alster. Men det är klart han hade kanske storhetsvansinne?
        Kandinskij var jättestor i början av 20-talet! Sedan är det inte han som skrivit, utan det står ordagrant ”Efter teckning av V. Kandinskij”. Och det gör det på både original och kopior, vad jag kan förstå.

        Comment


        • #19
          Vad då kopior och original, jag får det till kopior bägge med en viss åldersskillnad. Menar man att något som är kopierat under hans levand inte är kopia eller?
          Med andra ord hade han inte med keramik att göra eller?
          Synd att dom valde så tråkigt motiv när han hade så fina.
          Hur är det med ryska siffror är dom samma som våra?

          Har fundert på: Det talas aldrig om Kina när det gäller att kopiera bra alster från vår världsdel, det måste finnas någon som beställer t,ex. godingar Friberg, Nordström osv osv. kopior från Kina, det gäller bara att ha original som lilla kinesen kan efterapa. Vem tusan skall avgöra att det är kopior?
          Allt annat kopieras här i världen men aldrig bra keramik från svedala, jag säger bara blaha.
          Last edited by Rockwell; 2021-04-05, 01:31.

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
            Vad då kopior och original, jag får det till kopior bägge med en viss åldersskillnad. Menar man att något som är kopierat under hans levand inte är kopia eller?
            Med andra ord hade han inte med keramik att göra eller?
            Synd att dom valde så tråkigt motiv när han hade så fina.
            Hur är det med ryska siffror är dom samma som våra?
            All masstillverkning är väl i någon filosofisk mening framställning av kopior, men det brukar ju räknas som original ändå, när det görs för första gången. Kandinskij var i högsta grad inblandad: Han ritade förlagan (vi använder av någon anledning gärna det franska ordet för teckning, och kallar det ”design”), och föremålen framställdes i de nyss förstatligade porslinsfabrikerna. Radikal, ny ”design” för folket - Bort med det gamla, In med det nya! Historiskt intressant, tycker jag i alla fall!

            1923 var Kandinskij i Tyskland och höll på med någon skola eller något, så motivet är nog något år äldre. Ryska siffror är samma som våra. En del datum kan skilja när man läser historia, eftersom de tidvis har använt en något annorlunda kalender än vår, men i det stora hela betyder 1923 just 1923.

            Comment


            • #21
              Man kan undra ang. fatet hur det är målat? Originalet har en homogen färgpåläggning och frågan är hur den har kommit till? Sen nästa fat ser ut att fått sin färg genom pensel eftersom den är något flammig. Denna skillnad kan ha en viss betydelse i experters ögon Kanske?
              Är något tryckt på eller inte, förmodligen inte, så nu kommer skickligheten i dagen och då får man väl säga att det skickligaste är det från bolken.
              Ja så är det helt klart! Vi kan mog inte lösa detta problemer, för min del tycker jag att fatet i boken är extra bra gjort.

              Och strecken på fat "utanför bok" kan man väl säga är i förhållande rätt dassigt vad nu det kan innebära.



              Med tiden få vi väl analysera vad som kan komma från kina och är Patrik N resp. Friberg. För det vet ju Vi eller inte?
              Det är ju helt klart att ingen har kommit på dessa förfalskningar från Kina.

              Comment


              • #22
                Rockwell överskattar kineserna, plantera ris kan dom,
                men kan dom verkligen göra upp eld som krävs för att
                kunna bränna keramik och porslin...............jag tvivlar.

                Comment


                • #23
                  Ja motivet från boken är så bra att det nästan ser ut som ett tryck och inte handmålat.
                  Man önskar att ryssarna kunde vara lite mer behjälpliga när de nu sitter på informationen.
                  De vet kanske vad som skulle hända då med alla föremål på museum runt om i världen.

                  Comment


                  • #24
                    Här finns några bilder på de förlagor han gjorde.
                    Inte heller de ser så perfekta ut som den bilden från boken.

                    Comment


                    • #25
                      Intressant med skisserna! Jag kollade lite i mina böcker, och hittade en kopp med fat som Kandinskij själv påstås ha målat. Även den i Tyskland, på Meissenporslin.

                      Click image for larger version

Name:	F14C85ED-678C-42A3-846F-04451348F46F.jpg
Views:	1
Size:	93,1 KB
ID:	574684

                      Comment


                      • #26
                        Prylis det finns inget som inte kineserna kan göra.
                        Det enda problemet dom har är vad som dom skall hitta på för nytt objekt att tillverka.
                        Jag har felgar till Jaguar SS någon gång på 30-talet mycket ovanlig bil, nog tusan gör kineserna sådana fälgar i nutid. Man blir förvånad.

                        På 80-talet fanns det fabriker i kina som bara hade till uppgift att efteräpa vad man vill ha i keramisk väg, så det var bara att beställa enligt förlaga.
                        Jag har märkt att vi svenskar har en inneboende optimism som gör att vi är förskonade från allt ondo. Och slulle det slå in i all framtid så inte mig emot. Det kan inte hända oss så är det bara.

                        Jonas detta fat och kopp hade något extra, det är till och med så man kunde offrat sig. Ingen begravningskänsla så långt ögat når.
                        Jonas du måste ha extra fin dator som finner allt detta. och ett tangentbord med förgyllad knappar!!!

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                          Prylis det finns inget som inte kineserna kan göra.
                          Precis Rockwell, därför behöver vi inte hoppa när SÄPO säger åt oss att hoppa.
                          Den dagen är sedan länge förbi när kineserna hade något att lära av oss i fråga
                          om teknik och framtidsforskning, nu är det vi som är ett U-land.
                          Får väl trösta oss med att vi enligt oss själva är "en humanitär stormakt", häpp.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                            Intressant med skisserna! Jag kollade lite i mina böcker, och hittade en kopp med fat som Kandinskij själv påstås ha målat. Även den i Tyskland, på Meissenporslin.

                            [ATTACH]185618[/ATTACH]
                            Ja inte heller den ser ju så himla ”perfekt” ut eller hur man ska uttrycka det. Syns ju att den är målad menar jag.

                            Comment


                            • #29
                              Man kan ju också kolla hur en målad kopp från Meissen ser ut idag i nyproduktion som de vill ha 1490€ för

                              Die älteste Porzellan-Manufaktur Europas, die Manufaktur Meissen, steht seit ihrer Gründung im Jahre 1710 für einzigartiges Kunsthandwerk und besondere Ästhetik. Aus ihrer über 300-jährigen Geschichte und dem reichen Fundus an historischen Inspirationen entstehen tagtäglich Meisterwerke aus feinstem weißem Gold, die Kunden und Sammler auf der ganzen Welt faszinieren.

                              Comment


                              • #30
                                Det är fina firren, bara att lägga ut lite produktion i Kina så kommer dom till tyskland för 20 spänn. Sen är det bara för Meissen att ta betalt så man värkligen fattar att dom är fina.
                                En italien förstärklare kostar 125000:- och i stort sett samma från Kina 10000:-

                                Comment

                                Working...
                                X