Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En kalligrafisk fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En kalligrafisk fråga

    Den här skålen, med tenmokuglasyr, har kalligrafi på sidan.
    Finns det någon som mäktar att tyda den?

    Click image for larger version

Name:	Skål med kalligrafi 1.jpg
Views:	1
Size:	59,2 KB
ID:	699619

    Click image for larger version

Name:	Skål med kalligrafi 2.jpg
Views:	1
Size:	63,5 KB
ID:	699620

  • #2
    Var kommer skålen ifrån? Den påminner lite om kinesiskt Jian-gods, så kanske en modern variant av det?

    Texten ser för mig mer ut som en märkning av något slag än en dekoration. Dels för vad de ser ut att betyda, dels för att de är vridna ett kvarts varv från hur en dekoration ”borde vara”. Första tecknet skulle kunna vara efternamnet Ma (瑪). Andra tecknet är lurigare. 文? 立? Inget av dem känns rätt i sammanhanget. Blir det tydligare om du vrider och vänder på skålen? Får du någon känsla av hur tecknen är ditsatta? Tusch? Engobe?

    Comment


    • #3
      Tack för Din analys, jonasgun!

      Kalligrafi är inte mitt område överhuvudtaget, även om man något sånär kan ha kejsarnas nien hao i huvudet, då jag tittat på skålar eller fat av porslin genom åren.
      Men att kunna tyda det, är en enorm fördel, då det är dags att fynd på lokala auktioner, marknader eller loppisar. Istället får man gå på känsla.

      Om sedan skålen är bra gjord eller ordinär serievara är inte enkelt att avgöra, man måste ha sett och känt på mycket - men det vet Du.
      Min uppfattning är att tecknen är målade med pensel och tusch. Visar en ny bild, tagen i dagsljus på balkongen.
      Något säger mig att det kan vara ett namn eller på person eller verkstad.
      Den är köpt för ett tiotal år sedan på Tradera, av en storhandlare i Skåne.

      Click image for larger version

Name:	Skål med kalligrafi 4.jpg
Views:	1
Size:	83,9 KB
ID:	574669

      Comment


      • #4
        Jag tror mer på ägarmärkning än verkstad i så fall. Verkstadsmärkningar brukar dels vara diskretare, och dels innehåller de oftast något ord för ”tillverkning” eller liknande.

        Tyvärr kan jag inte säga så mycket om din skål. Jag tycker att foten ser lite speciell ut, men kan inte placera den. Märkningen (eller vad det nu är) känns också annorlunda. Jag vet att det finns en del äldre porslin med familjenamn på, och har läst någonstans att det är för att de hanterades i ”matlag”, kollektiv disk etc. Vet inte om det här skulle kunna vara något liknande? Eller så är det helt enkelt någon som gjort det med avsikt, för att skålen skall få en ”historia”. Ibland är det ju så också.

        Comment


        • #5
          Ja, så kan det vara.
          Då lämnar jag frågan därhän, och skålen får flytta till ett av köksskåpen, i väntan på att fyllas med gotter eller annat.
          Det är ju ett bruksföremål i grunden.

          Comment

          Working...
          X