Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kina eller japsen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Den var riktigt fin. Nu fattas det bara något älder eller kanske mer än något.

    Dom fyra årstiderna påminner mig om en superurna blåvit med ristad dekor också från Japan som jag inte har längre.
    Det är rätt lätt att minnas det man inte har än tvärt om. Jag minns så väl då jag såg den i affären, den skall bli min.
    På tal om skall bli min så hade jag ett stort besvär i gamla stan eftersom damen som ägde affären inte hade öppet efter det att jag bestämt mig för en oxblodsurna. Undet tiden som jag var kvar hade hon inte öppet.
    Men det var en dam på jobbet som offrade sig och köpte den till mig vid hennes besök.
    Ja och tiden gick och rätt som det var så köpte damen urnan av mig så var göra fattig flicka??
    Last edited by Rockwell; 2021-03-28, 23:56.

    Comment


    • #17
      Bambustammen på tavlan är mästerlikt utförd så den som har gjort den kan sina saker.
      Det är nästan i stil med..
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        I stil med.....

        ....mitt gamla metspö i källaren. MEN intressantare är
        tunnbanden, vilken kvalité, man fullkomligt baxnar. Ingen
        tunnis som har gjort dessa, midjeomfånget är ju helt rätt.
        Storlek D 86, akkurat precis samma storlek som denne herre
        besitter när han står upp.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
          Den var riktigt fin. Nu fattas det bara något älder eller kanske mer än något.
          Jag har en del halvgamla grejer, men inget äldre än 1700-tal på den asiatiska sidan. Det blir lätt så jäkla dyrt, och inte blir det nödvändigtvis roligare. Här är några fräcka 1800-talsfat, alla med fladdermöss på. Fladdermöss tycker jag är kul, och i kinesisk folktro är de lyckobringande (eftersom fladdermus uttalas likadant som lycka, ”Fu”). Meloner och lingzhi-svampar är också lyckobringande, och de där tecknen (Ji Xiang Ru Yi (吉祥如意)) - jadå, absolut lyckobringande. Man får hoppas att de hjälper lite i alla fall

          Click image for larger version

Name:	CD80924E-290B-42A1-9D74-B528A482E3B9.jpg
Views:	1
Size:	150,1 KB
ID:	574640

          Click image for larger version

Name:	01789246-A9B1-4B6C-BEF3-FEDD64BBA076.jpg
Views:	1
Size:	128,8 KB
ID:	574641

          Click image for larger version

Name:	8081A818-37C4-4A9D-8F51-D26A5C715B4F.jpg
Views:	1
Size:	92,8 KB
ID:	574642

          Click image for larger version

Name:	0DB6D6A9-5E6D-414D-B644-664D965172A7.jpg
Views:	1
Size:	108,5 KB
ID:	574643

          Click image for larger version

Name:	E89AD74D-0C83-439E-830A-EF3FBE703763.jpg
Views:	1
Size:	94,7 KB
ID:	574644

          Comment


          • #20
            Nu först och främst har väl alla noterat att pryl har ett fiskespö i källaren och dessutom gammalt. Han verkar lite avog mot mästaren men han gillar väl inte råttor?

            Jonas dom är mysiga tallrikar alla, den stötste är nog mysigast. Du har ingen urna som stå och jäser i en vrå?
            Var alla från Kina nej?
            Det är inte bra med dessa upptäde eftersom jag bara kommer att tänka på vad jag har haft men det få gå.

            Japan är väl rätt billigt i förhållande så där borde du kunna .....

            Jag har en japan här som är rätt anskrämlig men kul ändå. Får fixa ett foto.

            Kom nu på att jag bytte bort en rätt stor urna med lock, sen var det till salu på en mässa ett tag. Och år senare så såldes den på auktion för 350:- det var för billigt.Det var en blåvit Arita.

            Comment


            • #21
              Ämnet......

              ....alltså tråden är under "konst,tryck och böcker".
              Kanske även jag spårat ur, men nog borde man se
              över den "kontamination/sammanblandning" som nu
              sker över så gott som hela PES ämnesområden.
              Jag säger som CH Hermansson, "Nån jävla ordning
              måste det ju vara" även på ett sånt här forum.
              Till Rockwell kan jag bara säga, håll Dig till det ämne
              Du så gärna vill kommentera, ordet är fritt men vill
              man bara ventilera saker i största allmänhet så finns
              ju tråden "Lungan".

              Comment


              • #22
                Det fungerar dåligt om man får en snilleblixt och det får man. Vi måste kunna hålla oss till en tråd än om vi flippar ut något det förstår du nog.
                Ok jag vet inte att det är någon bok tråd det kan väl vara fel med resten Nix.
                Vi är inte så tyska så att säga.
                På tal om bok så är min blid kommen från bok så lite legitima är vi nog ändå? Skall du har en blid av bok till?

                Kockan är mied skall upp tidigt i dag!!!!

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                  Jonas dom är mysiga tallrikar alla, den stötste är nog mysigast. Du har ingen urna som stå och jäser i en vrå?
                  Var alla från Kina nej?
                  Det är inte bra med dessa upptäde eftersom jag bara kommer att tänka på vad jag har haft men det få gå.

                  Japan är väl rätt billigt i förhållande så där borde du kunna .....

                  Jag har en japan här som är rätt anskrämlig men kul ändå. Får fixa ett foto.

                  Kom nu på att jag bytte bort en rätt stor urna med lock, sen var det till salu på en mässa ett tag. Och år senare så såldes den på auktion för 350:- det var för billigt.Det var en blåvit Arita.
                  Ja precis, alla från Kina.

                  Jag har mer keramik från Japan än från Kina, men det mesta är samtida. Jag tycker att det finns roligare grejer till bättre pris i det samtida. Jag har en del äldre grejer också så klart, men inget lastgammalt, och inga urnor. Och väldigt få Konst, Tryck och Böcker

                  Comment


                  • #24
                    En bok täcker in HELA tråden:
                    BOK-TRYCKAR-KONSTEN.......
                    ...med fladdermöss, hästhovar
                    och hela baletten.

                    Comment


                    • #25
                      Nu får herrn flytta på sig, få nu inte soptunna på fötterna. Vi har nytt uppdrag nu. Ett upprätande i ledet har skett till allas oerhörda beundran.
                      Var har vi PES soptunna? Är den synlig så kanske man kunde slänga något?
                      Bifogade filer
                      Last edited by Rockwell; 2021-03-31, 01:12.

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        ....alltså tråden är under "konst,tryck och böcker".
                        Kanske även jag spårat ur, men nog borde man se
                        över den "kontamination/sammanblandning" som nu
                        sker över så gott som hela PES ämnesområden.
                        Jag säger som CH Hermansson, "Nån jävla ordning
                        måste det ju vara" även på ett sånt här forum.
                        Till Rockwell kan jag bara säga, håll Dig till det ämne
                        Du så gärna vill kommentera, ordet är fritt men vill
                        man bara ventilera saker i största allmänhet så finns
                        ju tråden "Lungan".
                        Jag håller med dig prylsnubben, det är ingen ordning på trådarna här. Det tycks som om forumet saknar eller har en frånvarande moderator. Därför skulle jag vilja föreslå att Rockwell tar tag i den uppgiften. Det behövs någon som är närvarande och engagerad, kriterier som du Rockwell uppfyller, därför har du min röst.
                        Last edited by e_v_a; 2021-03-31, 07:45.

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                          Bambustammen på tavlan är mästerlikt utförd så den som har gjort den kan sina saker.
                          Det är nästan i stil med..
                          Om någon har missat detta:

                          Trycket, som Rockwell visat i #17, är en etsning av Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606 - 1669). Den brukar kallas "The rat-catcher" (råttfångaren). Etsningen mäter 14 cm x 12,5 cm, är signerad med monogram RHL och är daterad 1632. (3:an och 2:an är spegelvända). Kanske en onödig upplysning, men upplysningstiden började inte förrän efter Rembrandts död, så kanske ändå inte...
                          Ett exemplar av etsningen ägs av British Museum, var de övriga finns tänker jag inte tala om.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                            Nu får herrn flytta på sig, få nu inte soptunna på fötterna. Vi har nytt uppdrag nu. Ett upprätande i ledet har skett till allas oerhörda beundran.
                            Var har vi PES soptunna? Är den synlig så kanske man kunde slänga något?
                            Eftersom auktionsresultatet blev 0 kr, så hamnade den kanske i soptunnan?
                            Akvarell på siden. Flicka med solfjäder samt kalligrafi. Dagmått 47x17 cm. Ej examinerad ur ram.


                            Bättre länk: https://sa.auction2000.online/auk/w....6_2141&ino=578
                            Last edited by Eskil; 2021-03-31, 07:57.

                            Comment


                            • #29
                              Nu ska vi inte underskatta Rockwell, han gör så gott han kan, trots en och annan felbedömning. Jag vidhåller att han har mycket att tillföra det här forumet. Han har en ortodox/bigott inställning till de självutnämnda experterna som härjar här, vilket känns spännande och nydanande.
                              Last edited by e_v_a; 2021-03-31, 17:22.

                              Comment


                              • #30
                                Här har jag ett jäkla bry hur jag skall kunna sluta med detta påfund, fast det har sina glada stundet också så det får gå ett tag. Jag minns hur lugnt och skönt det var på den gamla goda tiden, nu är det bara hets.

                                Comment

                                Working...
                                X